VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 2. april 2011

Lilla bryllupsdrøm.

 God dag alle sammen
Jeg tenkte at det var tid for litt bryllupsinnspirasjon.

Jeg har verdt så heldig å blitt kontaktet av en bryllupsdesigner i Oslo, med forespørsel om å lage kake til Cosmopolitan beauty awards nå 7 april.
Jeg skal lage to kaker som skal fotograferes og som muligens kommer avfotografert i magasinet etterpå.
Et utrolig morsomt oppdrag som jeg selvfølgelig ikke kan takke nei til, selvom jeg sitter midt i eksamen når dette skal foregå.
Kakene vil selvfølgelig bli publisert her på bloggen etterhvert.


Det er kommet flere spørsmål rundt bryllupskaker i det siste, så jeg tenkte å legge ut en kake jeg laget i fjor sommer.
Sommeren er tid for romantiske dager, og spesielt mange sommerbryllup står snart for døren.

Denne kaken lagde jeg som sagt i fjor, og jeg har lovet en venninne å legge ut denne på bloggen så hun kan se på den, siden hun skal gifte seg i sommer, og jeg har fått det ærefulle oppdraget å lage perlen til bordet.

Det er ikke alle som ønsker seg standard marsipankake, og denne kaken er 3 kaker med forskjellig smak. 
Jeg har ikke fremgangsmåte på hvordan jeg laget denne, men dere kan jo se på bildene og hente inspirasjon der.

 Den øverste delen av kaken er en liten enkel rund kake. Den inneholder sukkerbrød som er fylt med fløtekrem, rørt aprikos og hakket daim.
En utrolig god smakskombinasjon som jeg lærte av min venninne Inger en gang i tiden.
Kaken er dekket med hvit marsipan og håndlagede roser i tre forskjellige lillatoner. Denne har jeg formet til en bukett, og så har jeg plassert en liten hvit marsipan sommerfugl på toppen.
Rundt kaken har jeg bundet silkebånd i lilla, og uttenpå det igjen, hvite tyllbånd. Jeg synes ekte silkebånd på bryllupskake er utrolig lekkert, og kaken blir så delikat.



 Den midterste kaken, er den beste kaken. Mener jeg da.
Dette er en frisk passionfrukt moussekake som du kan finne oppskrift på her. 
Denne er syrlig, samtidig som den smaker søtt, og kombinert med nøttebunn, blir denne helt himmelsk god.
Rundt kanten har jeg laget hvite sjokoladefirkanter, som gjør at kaken blir gjennomgående hvit.
Pynten kan du varierer i det uendelige, men ferske frukter og bær på sommeren er jo nesten et must. Jeg har brukt jordbær, blåbær, bringebær, passionfrukt og physalis.
Her har jeg laget et lite sjokoladehjerte med initialene til brudeparet tegnet på.




 Den nederste og største kaken er en standar marsiapankake, fylt med hjemmelaget vanijlekrem, rørte jordbær, hele valnøtter og fløtekrem.
Hvordan jeg trekker kakene mine med marsipan kan du se her
Hvordan jeg lager rosene mine kan du se her
Bokstavene er laget med en utstikker som heter "Funky letters", og det blir utrolig fine bokstaver med den.

Når kakene kommer på et stativ, så ser man helheten, og jeg synes denne type kake, passer utrolig godt til dette stativet. 











 De tre kakene lainet opp før de skal opp på stativet.







 Med dette regner jeg med at jeg har startet bare en av mange bryllupskaker på denne bloggen for dette året.
Jeg elsker å lage bryllupskaker.
Det er mye å se frem til om dagen, og kake hysteriet ser ikke ut til å ende riktig enda ;)

Håper dere finner litt innspirasjon til den store dagen for de som skal gifte seg, eller bare noen gode oppskrifter til en kake en vanlig dag.

4 kommentarer:

  1. Å så artig og kjekt å få slike oppdrag! Flott kake, tusen takk for at du deler bilde til litt inspirasjon, det er iallefall noke eg har STOR glede av då eg skal lage bryllupskake i lilla til sommaren ;) Fortsatt glod helg til deg :)

    SvarSlett
  2. Så bra du kan finne inspirasjon:) Masse lykke til med bryllupskaken. Legg gjerne inn bilde på facebook siden min, slik at jeg kan se når du har laget kunstverket:)
    God søndag.

    SvarSlett
  3. Kjempeflott og inspirerende side du har! Og ja, du er utrolig dyktig!
    Jeg lurer på hvor du har kjøpt stativet ditt på denne bryllupskaken? Syntes det var utrolig flott, og lurer på om du vil røpe hemmeligheten:)
    Hilsen Inger

    SvarSlett
  4. Dette stativet har jeg fått av pappan min, men har sett de er på forskjellige utenlandske kakesider. Men husker ikke nå hvor jeg har sett det desverre.

    SvarSlett