VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 11. august 2010

Hvordan få marsipanlokk pent på kaka.



Hei. Tenkte jeg skulle legge inn litt basis "oppskrifter"på hvordan jeg gjør ting, og tenkte å vise dere hvordan jeg gjør det når jeg farger marsipanlokkene mine, og hvordan jeg får lokkene pent på kaka. Det å få lokk pent på kan være en utfordring i starten men her er ihvertfall min teknikk.





Du trenger vanlig marsipan( romtemperert) og den fargen du vil farge den i.Jeg bruker alltid gelefarger og denne fargen er fra wilton.



 
Bruk en tannpirker og ha på fargen.


Kna inn fargen i marsipanen ( Bruk gjerne hansker) Og slik blir den ferdige fargede marsipanen.




Legg marsipanen på et bakeunderlag med litt melis eller mel på. Jeg bruker melis i en liten pose som jeg duster underlaget med før jeg begynner å kjevle og jeg duster underveis.



Start med å kjevle, og løsne på lokket ettersom du kjevler så det ikke setter seg fast under. Ha på mer melis om det trengs.


Kjevle lokket alltid mye større enn kaka er. Ihvertfall dobbel størrelse. Da er det lettere å få lokket pent på. Men pass på så lokket ikke blir alt for tynt, for da sprekker det når du skal ha det på kaka. Det skal være 2-3 mm tykt.


Legg det ferdig kjevlede lokket over kaka.


Nå bruker du hendene dine, og begynner med å stryke ut marsipanen fra toppen av kaka og nedover. Dra i oveskuddet på sidene mens du stryker med den andre hånda langs sidene. Jobb deg nedover til lokket er glatt på. Det skal ikke være noen humper eller luftlommer. Blir det luftlommer kan man bruke en nål og stikke hull og glatte ut.


Slik ser det ut når lokket er på plass. Skjær så bort overskuddet på kanten med en kniv.


Når jeg har fått på lokket går jeg over kaka med en smoother og får det enda glattere. Dette redskapet gjør at kantene på toppen av kaka blir skarpere og det ser mer profesjonelt ut. Jeg bruker en smoother på toppen og en langs kanten.


Håper dette var til nytte, og at dere fikk noen tips og triks.
En gooood kveld videre.

Camilla.




4 kommentarer:

  1. Flink du er! :-)

    SvarSlett
  2. Kjempe fint at du legger ut hvordan du gjør ting!

    SvarSlett
  3. Hei Camilla !

    Fine kaker og tips : )

    Lurer på hvor du kjøper marsipanen, det man får i butikk er jo litt lite.

    Mvh.

    Kjell Gunnar.

    SvarSlett
  4. Hei du.
    Jeg kjøper enten over nettet, eller går til den lokale bakeren og spør pent om å få kjøpe av de.

    SvarSlett