VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 18. april 2013

Sjøkreps med hvit trøffelmajones.

God kveld. 
Hender det at dere noen ganger blir litt småfysne? Har lyst på noe godt, men ikke noe i kjøleskapet frister. 
I går var en sånn dag og jeg fikk jeg så innmari lyst på goood kveldsmat. Da var det bare å ta nød utgaven av å tine sjøkreps i kaldt vann(Skamme seg, den fortjener å tine saaakte i kjøleskapet  men det hadde jeg IKKE tid til)og i hylla sto hvit trøffelolje. 
Da måtte jeg selvsagt prøve ut noe jeg aldri har prøvd før, og resultatet ser du på bildene. 
Kokt sjøkreps med hjemmelaget hvit trøffelmajones og lime. 


Dette var vel strengt tatt en litt eksklusiv kveldsmat, men det er gjerne gjennom sånne innfall jeg finner frem til rettene jeg serverer når jeg har gjester.
Denne kombinasjonen kan jeg med stolthet lage og fortelle gjestene at de kan glede seg til å få servert.
Lag den så stor du trenger den. Til forrett så holder det med en halv skive, mens til hovedrett må du kanskje ha 4 halve skiver.

Koking av råe sjøkreps: 
 Kok opp 2 liter vann og tilsett 2 ss salt. 
La vannet fosskoke før du tilsetter saltet, og så venter du til det fosskoker igjen før du har krepsen oppi. 
Hvor lenge de skal koke kommer helt an på størrelsen. Mine sjøkreps ser nesten ut som små hummere, og er STORE, så mine trengte 5-7 minutter. 
Men de små "vanlige" krepsene tror jeg ikke du skal tørre å la "bade" særlig lenger enn 3 min.
Det er en dødsynd å  overkoke dette deilige kjøttet. 
Når de er ferdige tar du de rett over i isvann, slik at du stopper kokeprosessen. 

Jeg renset mine med engang, og tok bort den svarte strengen på ryggen som er tarmen. 




Hvit trøffelmajones.
Ingredienser:

En halv eggeplomme
1/2 ts dijon sennep 
1 1/2 dl hvit trøffelolje
1 ss limesaft
Salt
Pepper

Fremgangsmåte: 

Skill egget og ta ca halve plommen, sennep, salt og pepper i en stålbolle. 
Mål opp trøffeloljen og ha den klar. I begynnelsen må du kun bruke et par dråper av gangen, og visp denne GODT inn mellom hver gang du tilsetter nye dråper. 
Kunsten her er å spe SAKTE, og at ALLE ingrediensene er ROM TEMPERERT.
Først når majonesen begynner å tykne kan du tillate deg å tilsette litt mer olje av gangen. 
Når all olja er i, så tilsetter du limesaften.


Her er det viktig å bruke GODT brød. Gjerne steinovnsbakt landbrød, eller gourmet loff. Smør på setersmør, legg på salatblader og legg krepsekjøttet på skiva.
Jeg pyntet mine med noen fine orange lakserogn kuler, som smaker litt sjø og salt, så de passet perfekt.
Server majonesen ved siden av, så kan gjestene ringle over så mye de vil av den deilige majonesen.


Det var det hele for i dag.
Husk på at i morgen så gir jeg bort dette utstikker settet til en av dere som har delt FB siden min.

Det er snart HELG, og i morgen etter jobb skal vi avgårde til Oslo, å besøke min venninne gjennom alle år. Hun har bygd seg nytt hus, og jeg storgleder meg til å se det ferdige resultatet.
Helgen er kun planlagt med fri, nytelse, god mat og kos og jeg skal ENDELIG besøke mathallen i Oslo.
Gleder meg som en unge, og kom gjerne med tips om hva som er verdt å se der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar