VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 1. november 2010

Fotballbane kake


Når det er fotball avslutning for minin, og minin har en storbaker til mamma, så følger det visse "krav" som mor på bakefronten. Alle fotball lagene skulle ha felles feiring, og da måtte det jo bli en fotballbanekake. Og dette er en råenkel kake å lage, og jeg kan love at det vekker stor beundring hos små fotballgale supertalenter. Det ble flokk rundt kaken, og mange erklæringer om at DEN kaken skulle de smake på først. Super søte små troll.  Selve kaken er laget av en kake som bare blir bedre og bedre jo lenger den får stå i kjøleskapet. Den er laget med surmelk, noe som gjør den utrolig saftig, og veldig holdbar.



Ingredienser:

1/2 liter kultura
7 1/2 dl sukker
150 gr smeltet smør
2 store egg
2 ts natron
4 ss kakao(mørk bakekakao)
7 1/2 del siktet hvetemel




Sikt hvetemel, kakao og natron i en stor bolle.





Tilsett så sukkeret og bland alt sammen godt.




Pisk sammen eggene i en skål.

Ha i smeltet smør, cultura og eggene og rør kraftig til du får en glatt og blank røre.



Kle en langpanne med bakepapir og hell røren oppi. Stek kaken på  nederste rille på 200 grader i ca 20 min. Avkjøl kaken på rist.



Den ferdige bunnen er klar for å dekoreres. Her kan man selfølgelig fylle kaken med et fyll du liker, men jeg synes denne kaken er så saftig og god på smak, så jeg liker den best uten fyll.



Til krem på toppen valgte jeg den beste kremen av de alle: Amerikansk smørkrem. Denne kremen smaker deilig vanilje, og den kan også smaksettes og farges i alle mulige varianter. Jeg bruker litt grønn karamellfarge for å få gress.




Og så ønsket jeg en litt annerledes smak, og tilsatte noen dråper prailines & cream.

Rør sammen smaksessensen og karamellfargen til du har riktig smak og farge.


Så er det bare å lage et tynt lag med amerikansk smørkrem på kaken.



Jeg bruker min uunnværlige spatula for å få kremen jevnt på.


Og gressbanen er nå klar til fotballkamp;)



Jeg lager først et merke med målet hvor det skal stå, før jeg tar det bort igjen og merker opp bana.



Til å lage oppmerkingen, så bruker jeg royal icing og en sprutepose med rund tip. Oppskrift på det finner du i det innlegget her



For å få gress, bruker jeg tip 233. Da blir det fine gresstuster.



Det går selvfølgelig an å bruke seigmenn fotballspillere, men det blir litt mer liv i kaken med "ordentlige" spillere.


Skikkelig fotballkamp, som er verdig super flinke fotballspillere på Vingnes skole.



Jeg fikk igjen litt amerikansk smørkrem, og hadde noen vaniljemuffins i fryseren, så da ble det et lite ekstra bidrag fra meg til avsluttningen. Har også her brukt "gress tippen" men laget lange spagetti remser med den.




Siden jeg er student, så er det litt travelt om dagen, og jeg har litt lite tid til blogging, men det kommer flere innlegg etterhvert. Så tusen takk til alle dere som alikevel er innom bloggen min daglig, og legger igjen hyggelige kommentarer:O)
Ønsker alle en strålendes fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar