VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 3. november 2010

Surf and turf med perfekt stekt biff.


Den desidert beste formen for biffmiddag jeg får, er når jeg bruker mør biff og scampi sammen.
Surf & Turf er en betegnelse på mat som blander førsteklasses kjøtt med delikatesser fra havet. Inspirasjonskilden til Surf & Turf finnes spesielt i New Orleans og i det kreolske kjøkkenet, der blanding av kjøtt og mat fra havet har lange tradisjoner. Jeg simpelthen bare elsker smaken som mør og smakfull biff sammen med deilige scampi gir. Det er bare å prøve, så får dere se at jeg snakker sant.



Ingredienser til 2 personer:

400 gr Indrefile
4 scampi

6 store mandelpoteter.
Havsalt
Pepper
Olivenolje

Peppersaus

Asparges
Bacon
Aromasopp
3 stk charlottløk
Balsamico




De beste ovnspotetene som finnes lager du på denne måten: Skive mandelpoteter i 1 cm tykke skiver og ha disse i en smurt ildfast form.


Så strør du over godt med maldonsalt og grovmalt pepper. Ringle over en god olivenolje. Stek potetene i varmlufts ovn på 250 grader. Det tar ca 20-30 min før de er ferdige. Potetbåtene skal være litt sprøe når de er klare.


Stek asparges i en varm panne med smør. Dryss over maldonsalt og grovkvernet pepper. Noen ganger koker jeg de 1 min i kokende lettsaltet vann først, men dette er strengt tatt ikke nødvendig. De skal være litt crispy når de er ferdig stekt.


Balsamico glasert sopp


Hakk opp aromasoppen og stek dette sammen med 3 charlottløk i skiver.


Over soppen ringler jeg ca 2 ts god balsamico olje. La det surre i 2-3 minutter så smakene får festet seg.



Deilig balsamico glasert sopp er ferdig stekt.


Hvordan steke en perfekt biff

Så kommer ingrediensen som avgjør om du får et velykket måltid. En god og mør biff. Her har jeg mine triks som jeg kan takke en kokkemor, far og bestemor for. Skal jeg ha god biff, så må man ha tålmodighet. Kjøp den mørkeste biffen du finner i kjøttdisken. Sørg for at den er vakumpakket og så lar du den ligge 4-5 dager OVER best før datoen. Da skal jeg love deg at du får verdens beste og møreste biff.
Og så steker du den slik du liker den. Selv vil jeg ha biffen min rå pluss. Putt litt setersmør i panna, og la smøret brunes helt til det ikke freser mer før du har oppi biffen. Får å kjenne om biffen din er ferdig stekt slik akkurat DU eller dine gjester liker den, så har jeg et enkelt tips som du ser på bilde under.


 Noen vil ha rå biff andre medium og andre igjen, helt gjennomstekt. Å hvor vanskelig er det ikke å få den helt perfekt?
Ikke vanskelig i det hele tatt om du følger denne metoden.
Gjør som på bilde: Om du legger tuppen av tommeltotten din på tuppen av lillefingeren og kjenner på håndbaken(der du ser krysset) så skal biffen kjennes akkurat slik ut som håndbaken når den er GODT stekt.
Legg tommelen på ringefingeren og den kjennes ut som når du har medium biff, legg tommelen på langefingeren og du har medium minus, og tommelen på pekefingeren, og du har en rå pluss biff.
Tiden det tar før du har de forskjellige biffene kommer helt an på tykkelsen på biffen, så derfor er det mye enklere å klemme på biffen og lære seg når den er ferdig, istedet for å se på klokka.
Husk å la biffen få hvile 5-10 minutter før du skjærer i den. Da får du beholde safta i biffen, og den blir mye saftigere.



 
Jeg synes litt stekt bacon blir utrolig godt sammen med biffen.



Så trer jeg scampi på spyd og steker de i litt godt smør og med litt salt og pepper på. Og aspargesene stekes rett før servering.




Herlige poteter sammen med biff. Her kan man selfølgelig servere de klassiske fløtegratinerte potetene, men disse er vel så gode og MYE sunnere.



Jeg skulle egentlig lage hjemmelaget peppersaus, men fløten min var blitt gammel, så da ble det en kjedelig peppersaus i posevariant(skamme seg) men det jeg pleier å gjøre er å steke ut skyen som er igjen i panna etter biffen er stekt, med fløte. I denne fløten tilsetter jeg 1 ss seterrømme, og tilsetter godt med pepper, salt, litt buljong og litt negro for å få litt mørkere farge. Kok i 2 minutter og vips du har en nyyyydelig og superenkel hjemmelaget peppersaus.



Dette måltidet smakte helt nydelig, og ble nytt sammen med en god Allesverloren, tinta barocca. en sør afrikans vin.


Så da er det bare å forberede helgemiddagen folkens. Alle fortjener en skikkelig god biff middag innimellom, og nå har du de beste forutsettninger for å klare oppgaven selv:)
En god onsdag til alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar