VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 16. april 2013

Asiatiske vårruller.


God kveld. I dag nådde FB siden min hele 5400 likere. Det er jo helt fantastisk. 
Litt lenger ned i innlegget så har jeg trekt en heldig som får give awayen som er ett sett med roseutstikkere. Jeg bruker mine MYE, og håper den heldige får like god nytte av de som jeg har. 
Men først til dagens innlegg som er min eldste sønns favoritt middag. 
Asiatiske VÅRRULLER. 
Vi lager mye asia innspirert mat på kjøkkenet her, og disse vårrullene er en innertier. 
Og lag gjerne dobbel oppskrift, for de er SUPRE å ha liggende i fryseren, og ta frem på travle hverdager. 

   Oppskrift:           
200-250 gram kjøtt- eller karbonadedeig
2 ss soya
1 løk
1 gulrot
1/2 kinesisk hvitløk
100 gram spisskål
4 vårløk vårløk
1 ss revet ingefær
1 ss chili, finhakket
3 ss fishsaus
3 ss oystersaus
3ss Hoisin saus
2 ts sesamolje
saften fra ½ lime
100 gram glassnuddler
½ dl frisk koriander
filodeig
1 egg til pensling


Jeg bruker alltid kinesisk hvitløk. Den er litt mildere enn vanlig hvitløk, og 2 fedd vanlig hvitløk tilsvarer ca en halv kinesisk hvitløk.



Ta frem rivjernet og riv hvitløk, gulerot, og løk. Fres kjøttdeigen i panna og når den er godt brunet tilsetter du de revne grønnsakene.



 Surr dette sammen, og så tilsetter du finsnittet spisskål og vårløk. Når det har surret ett par minutter, så tilsetter du alt av krydder og sausene. 


Kok opp vann og kok risnudler i 3 min. Bland nudlene i resten av blandingen og la den kjøle seg ned.

Filodeig har de på velsorterte dagligvarer, eller på alle innvandrer butikker.
Legg ca 2 ss med fyll på hvert ark.


Rull spissen rundt fyllet.

Pensle de øverste kantene med egg slik at det fester seg når du skal brette.
Rull arket rundt fyllet slik som på bildet.


Rullene skal være tette, og fyllet skal være helt dekt av deig.


Når du har rullet vårruller til du ser mannen med jåen, så er det tid for å fritere de.
Friter kun de som skal spises den dagen, og frys resten "råe" slik de er.
Når du skal fritere, så bruker du rapsolje, maisolje, solsikkeolje eller druekjerneolje. Varm oljen til middels varme. Sjekk med en tresleiv om det bruser rundt denne når du putter den i olja. Gjør den det, så er det klart.
Husk ALLTID å ha lokk til å ha over gryta de, i tilfelle det tar fyr. Bruk ALDRI vann på brennende olje.
Fryter vårrullene til de er gyldne og sprø.


Legg de over på ett papir så fettet får renne av.






Jeg serverer mine vårruller sammen med ris. Og i risen har jeg to klyper rød safran. Da ser risen litt lekkrere ut, men dette kan selvsagt sløyfes. 



Vårruller servert med ris, søt chillisaus og hoisinsaus med soya og peanøtter.


Nydelige smaker.


Hoisinsaus med det lille ekstra: 
2 ss hoisinsaus
1 ts sesamolje
1 ts soyasuas
1 ts vann
hvitløk
chilli
1/2 ts fiskesaus
1 ts presset lime
1 ss peanøtter
Litt frisk koriander



Velbekomme.

Så til dagens GIVE AWAY. I dag har dere delt og likt siden min og jeg nådde målet om 5400 likere med stor margin...tusen takk alle sammen. Jeg har trekt en heldig som får dagens roseutstikker.

Den heldige vinneren er: Line Wammeli.
Send meg adressen din, så sender jeg gaven i posten til deg.

3 kommentarer:

  1. Se der var vårrullene ja :-) Disse må prøves!

    SvarSlett
  2. I'm not sure where you are getting your information, but
    great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more.
    Thanks for excellent info I was looking for this information for my mission.

    Feel free to surf to my website; Web Design chicago

    SvarSlett