VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 29. januar 2013

Hjemmelaget vaniljeis uten ismaskin.


I dag er det ett innlegg av en ekstremt god hjemmelaget is. 
Denne fikk jeg servert av min bestevenninne, Veronica, for noen år siden, og den er så god at den fortjener litt spalteplass her. 
Den er superenkel å lage, og den lager seg helt selv uten ismaskiner og duppeditter. 
Denne lagde Veronica til meg i jula, og derav er det pepperkakedeig i den. Og kanskje finnes det noen rester av pepperkakedeig igjen i kjøleskapet, eller det er tilbud på nærmeste matbutikk. Du kan også hoppe over hele pepperkakedeigen, men jeg synes det er utrolig godt med det i isen. 

Ingredienser: 
6 stk eggeplommer
150 g sukker
1,5 stk vaniljestang fersk
4 dl kremfløte
2 ss melis
Peanøtter
Marsipan
Pepperkakedeig
Pikekyss
250 gr 70% sjokolade
Blåbær



Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis


Finn frem melis og vaniljestang.


Ha vaniljefrøene og melisen i fløten.

Pisk kremen til fløte.

Bland eggedosisen sammen med kremen.


Hakk 50 gr sjokolade i små biter.



Vend inn sjokoladebitene.

Ha i en neve peanøtter.

Høvle av tynne skiver marsipan.


Kle en rund bolle med gladpack. Da kan du bare løfte isen ut og over på ett fat når den er stivnet.

Hell litt av røren i bollen. Legg så ett lag med marsipan.

Hell på litt mer røre, og legg ett lag med rå pepperkakedeig. Fortsett sånn til du har hatt i både marsipan, pepperkakedeig, pikekyss og peanøtter.

Deilige pikekyss

Smuldre noen av pikekyssene og strø over.

Og ca på midten, så legger du noen hele pikekyss.

Sørg for at du dekker alt med røra.
Putt i frysa, og ikke rør isen før den er helt igjennom frossen. La den stå natten over, så er du helt sikker på at den er fryst.

Velve isen på ett fat.


Smelt 200 gr sjokolade i mikron. Rør i sjokoladen hvert 10 sek så er du sikker på at den ikke brenner seg.
Hell sjokoladen over den frosne isen, og så får du ett deilig hardt sjokoladelokk på isen din.



Strø over noen blåbær før sjokoladen stivner, og sett på pikekyss rundt kanten.
Da er det bare å servere og nyte.
Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar