VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 30. januar 2013

Chili con carne

Chili con carne er ypperlig turmat. Eller hva med hyttemat? Det er bare å lage ferdig på forhånd, og varme opp når du skal spise. Jeg lagde en stooor gryte når det først skulle produseres, så fryste jeg det ned i porsjons poser. Da er det lett å ta ut så mange poser som man er personer som skal ha mat. 
Så enkelt, og så godt. 
Jeg synes denne retten passer ekstra godt på vinteren. Den biter litt, og brenner litt på tunga. Vær obs når du skal kryddre med chilikrydder, for krydder kan ha ulik styrke, og det er smart å smake seg frem til styrken du selv ønsker. 


Ingredienser til en god og stor gryte: 


1 kg svinekjøtt(grytekjøtt eller kjøttdeig)
1 kg oksekjøtt(grytekjøtt eller kjøttdeig)
3-4 store løk
1 kg knuste tomater
3 fedd hvitløk

Krydderblandingen: 
3 ss kummin
6 ss chilipulver
1,5 ss paprikapulver
1 ss svart pepper
1 ss salt
1 ts tørket oregano

2 flasker øl(Drikk den ene selv)
3-4 chipotle chili fra boks(Eller 4 ss flytende) VIKTIG!!!!
1-2 jalapeno
Olje



Hakk kjøttet i så små biter du klarer. Det optimale er om du bruker 1 kg grytekjøtt, og 1 kg kjøttdeig. 

Hakk løken og ha det i en gryte sammen med 2 ss olje. 


 Hakk hvitløken, og fres dette sammen med løken i en varm panne.


 Brun kjøttet i en panne.


 Ha i løken i kjøttet før du så blander alt krydderet( kummin, chilipulver, paprikapulver, pepper og salt) sammen i en skål og tilsetter dette i kjøttblandingen.

 Tilsett 1 stor boks med øl. Ha i tomatene, jalapeno og chipotle chilien, og kok opp. La gryta koke i 2-3 timer. Pass på så den ikke koker seg tørr. Smak til med salt og pepper og event litt mer chipotle chili.

I mangel på ferske jalapeno brukte jeg syltede. Prøv deg frem på hvor mye du skal ha, for disse kan gjøre gryta uanstendig sterk.


 Server gryta med litt rømme, salsa og en liten salat.


 Og litt tortilla chips er snadder til denne gryta.

Håper gryta smaker. Og den er om mulig enda bedre når du varmer den opp dagen etter.
Ett tips er å bruke chili con carne inni tortilla lefser som fredagskos. Det gir en litt annen variant av wraps, og nye spennende smaker.

I dag står det laks på menyen hjemme her, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal tilberede den enda. Så det er bare å finne frem litt kokebøker, og jakte på en uprøvd oppskrift.
Håper alle får en fin og innholdsrik onsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar