VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 7. november 2012

Brownie med marshmallow

God dagen.
En klassiker av de bedre?
En skikkelig god brownie kan jo ikke slå feil. Og denne her, er i klassen USANNSYNLIG god.  Eventuelt LIVSFARLIG god.
Har du tenkt du skal slanke deg, ber jeg deg forte deg å logge ut av denne siden, for ellers garanterer jeg ikke for badevekta de etterpå.
Har du eventuelt innsett at livet er såpass kort at det må krydres med smak, så er det bare å rolle seg nedover siden.
Enjoy.



Her kommer oppskriften: 
85 g usaltet smør
75 g brunt sukker
75 g hvit sukker
2 store egg ( romtemp)
75g kakao
35 g mel
1 ss. vanilje extract
2 store egg ( romtemp)
1 klype havsalt

100 gr sjokoladeknapper
Mini marshmallow
50 gr hakkede mandler


Mål opp sukkeret.


Varm smør på lav varme i en kjele. Så fort smøret har smeltet  fjerner du kjelen fra plata. Tilsette sukker, rør godt,  og sett kjelen tilbake på plata og la det stå der i cirka 20-30 sekunder  på lav styrke.


Når du setter blandingen tilbake på den varma plata, smelter sukkeret og du får en glansfull røre. Dette gjør at toppen på browniene blir ekstra glansfull. 


Bland sammen melet, kakaoen og saltet.



Ta kjelen vekk fra plata og rør inn ett og ett egg i den varme sjokoladeblandingen. Hell i vaniljeekstrakt.

Tilsett kakao og melblandingen.

Rør alt godt sammen til en seig røre.

Denne fine støpeformen har jeg kjøpt på Traktøren i Oslo.
Den er genial for å få fine porsjonsstykker, og gjør stykkene pene å se på.
Husk bare å smøre form rikelig med formfett før du har i røre.


Ha i røre i formen og ha over sjokoladeknapper og hakkede mandler på toppen.
Stek browniene på 180 i ca 10 minutter. Den må ikke bli gjennomstekt, for brownies skal være soft og god.
Ta ut formen, strø over marshmallow og stek videre i ca 2 minutter.


Ett lite tårn med nydelige brownie, om du lar deg friste?


Litt gylden marshmallow på toppen gir det lille ekstra.


Deilig!!!

En bit sammen med en kruttsterk kaffekopp sier de færreste nei til om de stikker innom på besøk.
Denne  er helt genial å ha liggende i fryseren. Små porsjonstykker tiner veldig fort, og du kan også varme de i 3 min på 200 gr varmluft.


En bit for å friste dere.


Det var dagens sjokoladeoppfordring på bakefronten.
Ha en fin fin dag.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for spennande oppskrift, denne må eg teste :) Men ser at du he skreve 2 egg 2 stader i oppskrifta....skal det være 4 egg i den, eller er det en skreivefeil? Mvh. Marianne S

    SvarSlett
  2. Hei Marianne.
    Det skal kun være 2 egg i oppskriften.
    De to andre eggene du ser, er bare fordi du ser fremgangsmåten tenker jeg.
    Håper du blir fornøyd når du setter tenna i denne godsaken :)

    SvarSlett