VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 11. november 2010

Rom kuler med vri


Leftover....herlige leftover. Når jeg lager figurkaker, så blir det alltid igjen ekstra bunn, og de er jo bare dumt å kaste. Jeg putter det i fryseren til jeg eventuelt har nok til å lage disse herlige rom kulene.
Jeg lager de litt ekstra store, for da kan man servere de som et mini kakestykke. Eller så kan du lage de enda mindre og servere de som konfekt. Gode er de uansett størrelse.



Ingredienser:

Smuler etter en kake bunn.
Amerikansk smørkrem.
Rom essens
Sjokolade til smelting.


Jeg hadde igjen litt forskjellige kakebunner, og dette er fra et sjokoladesukkerbrød som du kan finne oppskrift på her


Jeg hadde igjen amerikansk smørkrem etter en kake jeg hadde laget, så det ble brukt i disse kulene. Men her kan man bruke mye forskjellig godt. Om man har en sjokoladekrem feks, så smaker det også veldig godt.



Så hadde jeg litt rosa sukkerbrød som jeg hadde i også. Bland alt godt sammen. I halvparten av deigen, tilsatte jeg 6-7 dråper romessens. Den andre halvparten
lot jeg være som den var, pga at mine barn er ikke så glade i romsmaken.
Trill deigen mellom hendene dine, til den størrelsen du vil ha på kulene. Det kan være lurt å ha litt vann på fingrene når du triller, for da setter ikke deigen seg fast i hendene dine.



Jeg dekker kulene mine med sjokolade. For å kjenne igjen hvilken boller det er rom i og ikke, så lager jeg de med rom i mørk sjokolade, og de uten rom med rosa sjokolade. Smelt sjokolade i mikroen. Smelt på 10 og 10 sekunders intervaller, så du ikke ender med å koke sjokoladen.Rør i mellom hver gang når du ser det har begynt å smelte.



Så tilsetter jeg litt karamellfarge i den smeltede sjokoladen. Jeg tilsatte rødt for å få rosa farge. Jeg pleier aldri å bruke flytende farger, men jeg bruker oftest gelé farger. Men denne gangen hadde jeg den flytende, og bruker du den, så må du være forsiktig med hvor mye du har oppi. Jeg tok litt for mye, noe som gjorde at sjokoladen begynte å klumpe seg. Om du heller bruker gelefargene, så trenger du ikke så mye farge, og da vil heller ikke sjokoladen ende opp som min gjorde.


Litt rosa klumpete sjokolade;O) men smaken var like god.



Så smeltet jeg melkesjokolade til kulene med rom i.


Flytende herlighet klar til å dyppe romkulene i.



Tilslutt, før sjokoladen stivner, drysser jeg på litt kakestrø på toppen. Sett de kaldt i kjøleskapet noen timer, eller over natten før du serverer de.



Melkesjokolade romkuler med sjokoladestrø.


Serverer en kule av hver, og de smaker nydelig.



Inni er de svakt rosa.

Jeg tok med kulene mine på jobb, for de er ikke spesielt sunne å ha i kjøleskapet hjemme, og det ble noen lykkelige arbeidkollegaer jeg feitet litt opp denne gangen.


Siden det faktisk snart er jul, så er det vel snart på tide med litt juleforslag på både kake og mat fronten. Jeg elsker julen, så det vil nok komme en god del varianter der.
Jeg må bare bli ferdig med litt eksamens lesning før jeg inntar kjøkkenet:O)
Ønsker alle lesere en super dag, og nyt dagen som om den var den siste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar