VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 26. september 2010

Nydelig fiskegryte.

I dag blir det et middagstips. En fiskegryte som er satt sammen av hva kjøleskapet har å by på. Denne gangen hadde jeg igjen fiskerester etter middagen dagen før, og så hadde jeg noe fryst fisk jeg tok opp.
Denne retten tar ca 30 min å tilbrede og 15 min i ovnen, så det tar slettes ikke lang tid heller å få et sundt måltid som passer like godt til lørdagskvelden som til mandagsmiddagen.


Ingredienser:

Valgfri fisk, men jeg brukte ørret og sei
Scampi
Kamskjell
Gulerøtter
Poteter
Smør
Lofoten fiskesaus
Melk


 Dette er hva jeg brukte i min gryte.



 Jeg laget potetmos til denne retten. Kok potetbiter i usaltet vann. Når de er møre, tømmer du av vannet og tilsetter ca 50 gr med smør, passe mengde med melk( den skal ikke være for våt) og en god del salt og pepper. Mos dette med en stapper ( eller gaffel eller mixer om du ikke har stapper)



Jeg legger potetmosen i bunn av en smurt form. Denne retten kan du også servere med potetmosen ved siden av, eller med kokte poteter. Men jeg synes det er enkelt og gir en god smak når man har mosen i bunn, og den får steke sammen med alle de andre smakene.




Om du ikke har restefisk som allerede er kokt eller stekt, så trekk seien i noen minutter i lettsaltet vann.


 Gi også gulerøttene et lite oppkok i lettsaltet vann. De skal ikke kokes for mye, men ha en sprø konsistens når de er ferdig kokt.



Så lager jeg lofoten fiskesaus. Denne gryta blir sikkert ENDA bedre om man tar seg tid til å lage en hjemmelaget fiskesaus, men jeg hadde ikke ingredienser til det når denne gryta ble kreert. Og smaken på gryta ble helt HIMMELSK, selv med hjelp av Toro ;O)





Jeg legger oppi restene av ørreten, den trekte seien( behøver ikke trekke helt ferdig) ferdig kokte scampi( men her kan man fint bruke rå) og så delte jeg kamskjellene i 4 biter og la rå oppi forma med potetmosen. Det er første gang jeg bruker kamskjell i gryter og det ga en salt god smak, så det skal jeg definitivt prøve meg på mer. 


 Tilslutt helte jeg fiskesauen og de trekte gulerøttene over hele herligheten, og satte formen i ovnen i 15 minutter på 225 grader. Om man vil ha en enda mektigere gryte, kan man også rive litt ost over, men da blir det plutselig ikke så sundt lenger.


 Pynt med en persille dusk når gryta er ferdig.



Deilig fiskegryte satt på bordet og klart til å spises. Jeg hadde besøk av min pappa, så vi var 5 stk som spiste av denne gryta, men allikevel var det mye igjen.


Det smakte bare så utrolig godt. Mine barn, og da spesielt den største av de, er ingen fiske fan. Han hadde egentlig bestemt seg for at denne gryta likte han ikke FØR han begynte å spise, men tallerken var skrapa og han måtte innrømme at det faktisk var ganske godt ;O) Bare DET er en seier her i hus, så for alle som har barn som ikke er glad i fisk, kan denne sterkt anbefales.


Ønsker dere en fin fin søndag videre.




Dagen ordtak:
Man kan ikke leve godt, elske godt eller sove godt uten å spise godt.

Virginia Woolf

4 kommentarer:

  1. Laget denne fiskegryten og den var kjempegod. Den tar jeg vare på og bruker ved en senere anledning.

    SvarSlett
  2. Så koslig å høre...godt man finner noen gode oppskrifter man kan ta med seg videre.

    SvarSlett
  3. Ser veldig deilig ut, men jeg kan ikke finne oppskriften? Er det meg som bare ikke ser :-) Setter pris på ditt svar.

    SvarSlett
  4. Ingrediensene står øverst i innlegget :)

    SvarSlett