VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 22. august 2010

Italiensk Pizza








Siden jeg elsker å kokkelere på kjøkkenet så tenkte jeg å ta med litt matoppskrifter i tilegg til alle kakene jeg lager.
Tenkte jeg skulle dele med dere en Italiensk pizza som jeg har bakt her i huset i mange år. Dette er pizzaen som er storfavoritt, og de fleste som er blitt bedt på pizza her har bedt om oppskrift. Den er virkelig utrolig god.



Oppskrift til 2 pizzaer.

Deig:
1,3 liter mel.
1 pakke tørr gjær( Det må du ha selvom du halverer oppskrifta)
1 dl oliven olje
5-6 dl lunkent vann
2 ts maldonsalt( her kan man selfølgelig bruke hvilket som helst slags salt)


Tomat saus:
1 boks hermetiske tomater
1 liten boks tomatpurre
1 boks oliven olje
1 boks vann
salt
oreganokrydder

Fyll:
Norvegia ost
2 ferske mozarella oster
3 kyllingfileer
1 pakke bacon
3 dl cashewnøtter

                                      


Ha tørrgjæret i en bolle sammen med melet
                                          .
Bland så i saltet og vannet og rør dette litt sammen.
                                        

Før du røres sammen alt vannet og melet har du i oljen

                                       .
                                        

 Rør sammen alt. Deigen skal være ganske klissete, så ha bare i litt og litt mel av gangen, så du ser at deigen ikke blir alt for fast. Man må bruke olje på fingrene for å få den utover på steikebrettet.



Bruk litt olje på fingrene og trykk ut deigen på en smurt steikeplate. Deigen skal IKKE heve først. Ta en gaffel og prikk deigen. Dette for at den ikke skal heve seg i ovnen. Sett deigen inn i forvarmet ovn på varmluft 240 grader. Stek til er den er passe gyllen. I min ovn tar dette ca 8-10 minutter.



En passe gylden og sprø bunn

.

Og så må man ha en snill partner som finner litt arbeidsvin til kokken, før du begynner med tomatsausen ;O) event så får du finne selv før du begynner :D




Til tomatsausen bruker jeg hakkede tomater som allerede er tilsatt oregano, men dette kan man fint tilsette selv om man ikke finner denne typen i butikken.Jeg lager alltid enten dobbel eller tredobbel posjon av denne sausen, og putter i fryseren. Da er det kjempe lettvint neste gang du skal lage pizza. Sausen passer også supert til å ha i kjøttdeig og ha over pasta. 
Jeg bruker den lille tomatpure boksen til utgangspunkt for å måle opp til alle ingredisensene utenom salt.




Ha den lille boksen med tomatpure i en bolle.
 


Bruk den tomme tomatpureboksen og mål opp hakkede tomater i denne. Og ha denne oppi bollen.

                                


Ha i en boks med vann
                                          


Og ca 1,5 ts med maldonsalt
                                         


Hell forsiktig i en boks med olje i en tynn stråle mens du rører hele tiden. Heller du oljen for fort i vil sausen skille seg
.


Den ferdige sausen.



 Ingrediensen til fyllet.



Hakk kyllingen i fine biter og strø over salt og pepper før du steker det gyllenbrunt.




Hakk bacon i små biter og stek også dette brunt.




Bland sammen den stekte kyllingen og det stekte baconet i en bolle.



Ha over et tynt lag av tomatsausen du har laget på den ferdig stekte bunnen.

.

Skjær oste skiver som du legger over sausen.



Når du har dekt bunnen med ost så kommer hemmligheten til god pizza. Strø over litt salt på osten før du har på fyllet.



Ha på kylling, bacon, nøtter og smuldre opp den ferske mozzarella osten over. Og putt pizzan tilbake i ovnen i 3-4 minutter. Alt er allerede ferdig stekt så den trenger bare noen få minutter for å få osten til å smelte.




Den ferdige sprø pizzaen er klar for å nytes.


Kanskje er dette den perfekte søndags middag;O) Fyllet kan man jo selfølgelig varierer i det uendelige, så er det noe du ikke liker så tar du bort og setter til ditt yndlingsfyll.

Selv skal jeg tilbringe søndagskvelden på jobb, så det blir ingen søndags pizza på meg;O)

Camilla





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar