VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

fredag 1. februar 2013

Stekt sjøkreps med appelsinsaus



Hei alle sammen.
Nok en HIMMELSK oppskrift på sjøkreps. Denne appelsinsausen var noe av det beste jeg har smakt på lenge.
Jeg tror jeg skulle kunne levd med å spise gourmet-mat HVER DAG.
Jeg elsker å lage mat, og nå om dagen så blomstrer kreativiteten, og jeg har jo såååå mye jeg har lyst til å lage. Det kommer sikkert av at jeg er hjemme å har "mammapermisjon", siden jeg fikk verdens nydeligste valp på lørdag. Derfor har jeg tatt meg ferie, og skal tilbringe de neste 3 ukene med å få nurket til å tilpasse seg sitt nye liv hos oss. Og da får jeg selvsagt masse tid til å kose meg på kjøkkenet også. Så det er duket for mange flere innslag av både kaker og mat.



Til 4 stk forretter trenger du: 

8 sjøkreps 
50 gram sukkererter 
100 gr ruccola
1 ss olivenolje 

Saft av 1/2 lime

4 «rasp» limeskall 
1 dl appelsinjuice 
1/2 ts sukker 
6 tråder safran 
100 gram romtemperert usaltet smør 
1 ts finhakket rød chili 
Salt 
Grovkvernet pepper 


Rens forsiktig skallet av sjøkrepsen. Prøv å få halen så hel som mulig ut. Salte og peppre kjøttet. Stek på middels varme i ca 1,5-2 min på hver side. Pass på så du ikke steker de for mye.

De deilige klørne kan du enten koke i litt lettsaltet vann og ha som litt tilleggs snack, eller du kan bruke de til kraft. Hvordan du koker sjøkrepskraft kan du lese om her


                  Appelsinsaus: 
Kok opp appelsinjuicen, sukker og 1/4 ts salt. Kok det ned til 1/2 dl og tilsett safrantrådene.
Pisk smøret inn i den reduserte appelsinjuicen over svak varme. Tilsett chilien og hold appelsinsmøret lunt.



Safran er verdens dyreste krydder, men jeg anbefaler å koste på deg de få trådene som skal til for å få denne eksklusive sausen enda bedre. Du kan få kjøpt det på apoteket.

Skjær sukkerertene i tynne strimler. Kok opp 1 liter vann med 1 ss salt og la sukkerertene forvelle i 30 sekunder. Hell sukkerertene over i kaldt vann. Før servering vendes sukkerertene og ruccola  i olivenolje, sitronskall og saft og 1/4 ts med salt og pepper.


Nyyyydeilig var det.
Skulle ønske jeg kunne spist bare fisk og skalldyr hver dag.


Nå skal jeg dykke ned i kokebøkene mine på jakt etter flere deilige oppskrifter. More to come....

1 kommentar:

  1. Hei, ser veldig godt ut :) Kan man bruke frossen kreps til denne oppskriften? sånn man får kjøpt i frysedisken i sverige, tror kanskje dem allerede er kokt.

    SvarSlett