VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 14. november 2012

Julelikør


Oi, det er bare 40 dager til julaften.
Hvert eneste år lager jeg julelikør, Christer Berens julelikør, men nå ser jeg at jeg begynner å få det travelt.
40 dager skal denne godsaken stå å godgjøre seg, og det vil si den er AKKURAT ferdig til juleaften det.
Den er utrolig god, og jeg har (ufrivillig) gjort en ny vri på denne, så nå kan jeg nesten ikke vente til jul med å smake om årets variant blir den nye slageren.

Jeg er juledama nr 1, og med eksamen som "premie" før hver eneste jul de forhenværende 5 årene, så skal jeg så til de grader bruke tiden frem mot julaften på EGNE ønsker dette året. GLEDER MEG.
Håper å dele med flere noen av mine juleforberedelser, og det vil garantert komme en god del konfektforslag utover mot jul.




Oppskrift: 


1 vaniljestang( Gjerne bourbob vanilje) 
1 appelsin( Eller som jeg gjorde, 2 mandariner)
1 Norgesglass eller liknende
40cl vodka eller rom (40%)
40 hele kaffebønner
40 sukkerbiter av rørsukker (ca. 1 dl)


 Løp på polet(eventuelt inn i barskapet) og på butikken (eventuelt i kjøkkenskuffene) og så er du klar for årets julelikør.


 Deilige kaffebønner og sukkerbiter i krystallglass.


 Om du først skal på butikken, så kjøp LITEN appelsin....ihvertfall om du har tenkt å ha den på ett Norgesglass. Min appelsin passet helt åpenbart ikke, så den ente opp som dessert til sønnen min isteden.

 Så da var det bare å ta ett nytt bilde med MANDARIN på plass som ingrediens. Men nå skal du se at årets julelikør kan komme til å overgå tidligere jule smaker, så kanskje var det rett og slett ett smart trekk å kjøpe for stor appelsin.
Denne her har jeg stor tro på.

 Det som er gimikken her, er tallet 40.
Prikk mandarinene 40 ganger med en gaffel. Legg mandarinene i glasset, før du fyller på 40 kaffebønner, 40 sukkerbiter, 40 cl vodka/rom og 1 vaniljestang.

Så var det bare å ha tålmodighet da.
40 heeeele dager skal denne stå, før den kan nytes.
Snu gjerne på glasset en gang om dagen, så du får litt bevegelse i væsken.

Vel, det var min første juleforberedelse på kjøkkenet, og jeg storgleder meg til videre tuslerier på kjøkkenet mitt.
Faktisk ikke så lenge før det er lov med julemusikk heller :D
Jeg ELSKER jula.
Ha en strålende fin onsdag.

2 kommentarer:

  1. Og hvordan ble resultatet med mandariner istedet for appelsin? (jeg skal lage den i år nemlig, og mandariner er jo myyyye bedre enn appelsiner, hvertfall å spise.)

    SvarSlett
  2. Har nå laget likøren men kom til å tenke på noe. Hva gjør jeg med appelsinen når alt skal ut igjen? Med alle hullene i appelsinen er vel den full av sprit til jul. Jeg ville nok klemt ut all saften/spriten av appelsinen, er det riktig fremgangsmåte?

    SvarSlett