VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 30. april 2012

Kamskjell pasta.




God kveld. 
Noen ganger får jeg mat ånden over meg, og da bobbler kreativiteten. Ikke HVER gang smaker mine mat prosjekt helt etter en gourme kvinnes gane, men noen ganger råker jeg innertier også. Og jeg vil tørre å påstå at dette var en av de gangene :D En rett kreert etter hva kjøleskapet hadde av inventar, og smakene ble høyst tilfredsstillende til å være en mandags middag. 

Til 2 personer trenger du ca dette :

- Passe mengde pasta. (Jeg har brukt pasta sløyfer i forskjellige farger) 
- 2 vårløk
-6 asparges
- 2 never ruccola
-kvart rød paprika
-1 ss sitron
- 2 ss parmesanost
-1 fed hvitløk
- kvart chili
- 2 ss pinjekjerner
- 1 ss pesto
- 1 dl matfløte
- 8-10 kamskjell
- 1 dl fløte
salt og pepper



 Til denne retten kan du bruke alt av pasta varianter. Jeg hadde disse fargerike sløyfene liggende, og de er jo spreke å ha på tallerkenen.


 Jeg hadde ikke vanlig chili liggende, men derimot noe skikkelig sterk thailandsk chili. Putt oppi akkurat så mye du tror du tåler uten å få hetetokter. Jeg for min del er veldig gla i sterk mat.


Begynn med å ha pasta i foss kokende vann tilsatt litt salt. Dette skal koke til pastaen er "all dente", noe som betyr at det skal være litt tygge motstand.  Mine skruer tok ca 9 minutter.

Hakk opp vårløk, chilli, hvitløk og paprika.
Varm en stekepanne med litt smør og olje, og putt i kamskjellene. De trenger kun 2 min på hver side. Så fort du har fått litt farge på kamskjellene tilsetter du vårløk, chilli, hvitløk og paprika. La det surre med de siste minuttene.

Kok opp vann med litt salt, som du koker aspragesene i. Dette tar kun ca 2 min, og skyll de så fort i iskaldt vann. Dette gjør at aspargesen beholder den gode "chrunchen" i seg. Om de blir kalde før servering, så putt de ett halvt minutt i steke panna for å frese de varme igjen.

Når pastaen er ferdig kokt, heller du av vannet og skylder den fort i kaldt vann. Så setter du kjelen tilbake på varmen, og heller over matfløte. Så rører du inn to never med ruccola, og rasper over 2 ss med parmesan ost som får smelte inn i fløtesausen. Tilslutt smaker du til med litt sitronjus og salt og pepper.

Rist pinjekjernene i en tørr panne. Dette går veldig fort, så her må du følge med.




 Ha pastaen med fløtesausen på en tallerken. Dander med kamskjell, asprarges og pinjekjerner. På toppen av kamskjellene hadde jeg bittelitt pesto for litt ekstra smak og la på litt vårløk.



Dette smakte veldig godt, og jeg kan tenke meg at med  litt bacon eller pancetta hadde man nådd enda større høyder.
Håper det smaker.


1 kommentar:

  1. Hvilken vin anbefales til denne retten? Jeg har tenkt å bruke den som forrett

    SvarSlett