VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 29. januar 2011

Liveche kylling med appelsinsaus.


Noen ganger er det kaker jeg brenner for, andre ganger en nydelig god middag.
Ihvertfall er jeg veldig gla i kjøkkenet mitt, og denne gangen ville jeg lage en saftig Liveche kylling til middag.
Jeg har ikke hatt så mye tid til å publisere det jeg har produsert i det siste,  men det kommer sånn etterhvert.
I dag har jeg blant annet levert fra meg en bryllupskake til 120 stk, så skal få lagt ut bilder av denne med det første.




Ingredienser til 2 personer.

I Liveche kyllingbryst
En håndfull basilikum blader
100 gr smør
3 dl appelsinjuice
6 cherry tomater
2 stk persillerot
8 små sopp
4 hele hvitløkfedd
8 grønne asparges




Snitt kyllingen litt i skinnet og strø på godt med salt og pepper


 
 Brun kyllingbrystet godt i en panne



Strø over sesamfrø før du ettersteker brystet i oven på 180 grader i ca 25 min. Bak med cherry tomatene de siste 5 minuttene av steketiden.


Sausen

Egentlig er jeg ikke så glad i saus på maten min, men fikk lyst til å prøve denne appelsin sausen, og den ble helt nydelig.


Bland basilikum og romtemperert meierismør i en bolle, og kna dette sammen


Ha 3 dl appelsinjuice i en kjele og reduser dette til 1 dl ca. Det må stå å koke en god stund til du har dette.

Når appelsinjuicen begynner å tykkne, nærmer du deg.



Ta kjelen av komfyren og rør inn basilikumsmøret litt og litt inn i den varme appelinjuicen. Smak til med litt salt.

Den ferdige sausen har en helt spesiell god smak, og jeg vil tro denne passer perfekt til feks andrebryst også.

Jeg serverer skivede ovnsstekte mandelpoteter til kyllingen. Skiv potetene så tynt du klarer(bruk gjerne ostehøvel) og strø over godt med salt, pepper og olivenolje.
Stek potetene på 240 grader i varmluft, slik at potetskivene blir litt sprøe.

Til denne kyllingretten bruker jeg persillerot.

Skiv persilleroten i staver, og hakk soppen i trekanter, og finhakk hvitløken.
Dette surrer du i litt godt smør i pannen.


Da var kyllingbrystet ferdig, og da er det viktig at det får hvile i minst 10 minutter før du setter kniven i det.
Skjærer du med engang, vil saften renne ut og du vil ikke få den gode saftige kyllingen smaken.

Det er bare å dele i passe store skiver.

Jeg har min egen variant på å tilbrede asparges. Jeg steker de med salt og pepper i litt smør i panna.
Da beholder jeg den gode crispie konsistensen og jeg får frem en utrolig god smak.
Men om ønsker å tilbrede på vanlig måte, så koker du de 1-2 minutter i saltet vann.


En himmelsk god middag som er en lørdag verdig.






Det var et forslag til hva dere kan lage til helge mat. Og neste innlegg blir bryllupskake.
Ønsker alle en superfin lørdag.

4 kommentarer:

  1. Ser helt underbart gott ut!

    SvarSlett
  2. Mmmm, det var veldig godt Jenny. bare å prøve seg.

    SvarSlett
  3. Dette er nøyaktig samme oppskrift som Prior selv anbefaler til Livechekylling. Har laget den selv også - utrolig god mat!

    SvarSlett
  4. Dette var veldig godt. :-)

    SvarSlett