VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 20. desember 2010

Mandarin Biscotti

Biscotti er tørre italienske kjeks og navnet kommer fra tillagningsmetoden. Bis betyr to og cotto er det samme som å steke, så biscotti betyr rett og slett kake som har blitt stekt to ganger. Allerede på 1400-tallet lagde de sine tørkede kjeks i Italia. Historien forteller at Christopher Columbus tok med seg tønner fulle av biscotti da han reiste på sine oppdagelsesferder.

Nå har ikke jeg tenkt å lage tønnevis av disse kjeksene, men en porsjon må man ha til jul.
Originalt lages disse med sitron skall, men til jul er det fint å lage de med mandarin skall for å få litt mer julesmak.



Ingredienser


200 gram mandler, snittet eller grovt hakket

3 eggeplommer
200 gram sukker
1 vaniljestang eller 3 ss vaniljesukker

3 eggehviter
1 klype salt

Skallet av 3 mandariner
ca 4 ss ferskpresset mandarinsaft
ca 400 gram hvetemel
1,5 ts bakepulver
100 gram hvit sjokolade, hakket


Mål opp 200 gr mandler.

Grovhakk disse.

Rist så mandlene i en tørr panne.


 Bruk den ferskeste vaniljestangen du kan finne. Vaniljestenger kommer i flere varianter, og de dyreste er de beste.
 
 Skrap ut frøene inni stangen.

 Del eggene og så kan du starte.


Finn frem en vid bolle og rør sammen eggeplommer, sukker og vaniljefrøene/vaniljesukker med en håndmikser eller lignende til den blir litt kremete.


Visp eggehvitene stive med en klype salt.

Vend forsiktig eggehvitene inn i eggeblandingen, litt av gangen.


Finn frem 100 gr hvit sjokolade.

Hakk sjokoladen i passende biter.

Vask mandarinene godt.

Skrell av det orange på skallet. Pass på så du ikke får med noe av det hvite, for dette smaker bittert. Og klem ut saften av de.



Tilsett mandler, hakket sjokolade, mandarinsaft og revet mandarinskall i eggeblandingen.



Rør siktet hvetemel og bakepulver forsiktig inn.

Du skal nå ha en ganske fast deig.


Del deigen i 2-3 emner som du ruller til tykke pølser som er nesten like lang som stekebrettet ditt er bredt. Legg pølsene på et bakepapirkledt stekebrett. Form emnene slik at de blir ca 2 cm høye og ca 6 cm brede.


Stek biscottipølsene først på 180 grader, over og undervarme i 20-25 minutter, så tørkes på 140 grader varmluft eller 160 grader over- og undervarme i 10-15 minutter.


Ta de umiddelbart på et skjærebrett og skjær med en skarp kniv ca 1-2 cm brede skiver, på skrå.
Sett biscottien tilbake i ovnen men med døren oppe, til de er helt avkjølt.

Jeg smelter litt sjokolade i mikroen som jeg dupper litt av biscottien i.

Tilsett gjerne litt kokosfett i sjokoladen så den blir litt mer flytende og lettere og dyppe.

Ferdige biscotti som ligger klare for dypping. De kan fint spises som de er, men det gir en ekstra god smak med litt sjokolade.



Jeg fikk ikke så gode bilder av det ferdige resultatet, siden de skulle i full hast på en juleavslutning, men jeg pyntet de med en skivet mandel og la de på et fat sammen med litt annen sjokolade.


Server gjerne biscottien sammen med en kopp sterk kaffe. Feks espresso, eller som Italienerene gjør det, sammen med et glass Vin Santo.

Da har jeg begynt nedtellingen til jul. Jeg er juledama nr 1, men i år har jeg hengt litt etter. Men i dag skal jeg pakke inn julegaver, spille julemusikk, og nyte roen som er i huset. Og jeg kjenner allerede at julestemmningen er på full tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar