VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 18. desember 2010

After eight konfekt



Hva er den aller aller beste sjokoladen du vet om?
Spør du meg så er det nesten håpløst å velge...men MÅ jeg velge så er after eight en av de.
Dette er en variant som er nesten lik, og er en av de bitene som først forvinner på fatet vært eneste år. Her er det veldig lurt å lage dobbel oppskrift om du liker denne typen sjokolade, for de forsvinner bemerkelseverdig fort.
Deilig mint sammen med herlig sjokolade.




Ingredisenser:

Peppermynte fyll:
500 gr melis-siktet
1 eggehvite
0,5 dl fløte
10-20 dråper peppermynte essence (fåes på apoteket)
1/4 tsk tragant (ikke nødvendig, men massen blir litt smidigere å jobbe med)
Bland godt sammen


Bland melis og eggehvitter.

Hell over fløten

Tilsett 1/4 ts tragant.

På apoteket eller på hobby forettninger som panduro har de peppermynte olje. Jeg liker den gode mintsmaken, så jeg tilsetter alltid noen ekstra dråper.

Kna massen sammen til det er en seig masse. Legg over litt plast med engang, ellers blir det skorpe på peppermynten.

Smelt sjokolade i vannbad, som du kan dyppe peppermyntemassen i.



Har du konfekt former, så er de ideele å bruke til denne konfekten.
Hell litt sjokolade i formene og bruk en pensel til å få det jevn uttover, så det dekker hele formen. Sett formen med sjokoladen kjølig.


Når sjokoladen har stivnet kan du fylle formene med litt av mint massen. Pass på så det er litt igjen før toppen av formen, slik at det blir plass til sjokolade.

Avslutt med et lag sjokolade.

Dra sjokoladen uttover og sett den i kjøleskapet til alt er stivnet. 

Ferdige stjerner, som kanskje kan passe på et nyttårsbord?

Jeg fylte noen små hjerteformer med sjokolade også. Jeg brukte en sprøyte til denne jobben, noe som gjør det litt mindre grisete å drive med. Fyll sjokoalde i bunnen av formene,  sett de så kaldt, slik at sjokoladen stivner. Fyll på med litt peppermyntemasse, før du avslutter med et lag sjokolade.


 Her er den ferdige after eighten plassert i en konfekt eske som skal gis bort. En perfekt gave.

 Fyll en fin eske med konfektene, og gi bort til noen du er glad i.


3 stjerner med deilig konfekt.



 Når man tar av konfektformen vil man se peppermynten inni. Lag på lag med snask.

Da er det bare å forsyne seg.


Da er vi enda en dag nærmere julaften, og enda en dag mindre å ordne det som skal ordnes. Håper alle bruker helgen til å få ordnet det siste, og kan bruke de siste dagene før jul til litt mer avslappning.
Jeg skal bake dåpskake i dag, så jeg storkoser meg på kjøkkenet. Og resultatet får dere se ved en senere anledning.

11 kommentarer:

  1. Er denne oppskriften til mange konfekt?:)

    SvarSlett
  2. JEg husker ikke eksakt hvor mange konfekt det blir, men de er så gode at jeg anbefaller å dobble oppskriften først som sist;)

    SvarSlett
  3. Hvor får man kjøpt tragant?

    SvarSlett
  4. Det får du kjøpt på apoteket Guro :)

    SvarSlett
  5. Hva slags sjokolade vil du anbefale å bruke? Og evt hvor mye? Gleder meg til å prøve ;)

    SvarSlett
  6. JEg anbefaler å bruke en mørk sjokolade med høyt kakao innhold. 70% fra freia er kjempe fin til denne oppskriften.

    SvarSlett
  7. Ah, så du bruker olje, ikke essence? (peppermynte)

    SvarSlett
  8. Kjøper peppermynte olje på apoteket :)

    SvarSlett
  9. Jeg lager og gir bort denne til jul hvert år - kjempesuksess hver gang! Takk for inspirasjon :)

    Mvh. Stine.

    SvarSlett
  10. Går det bra å bruke peppermynte essens i stedet for olje?

    SvarSlett
  11. Går det bra å bruke peppermynte essens i stedet for olje?

    SvarSlett