VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 5. oktober 2010

Råmarinerte reker.

Ferske reker er virkelig godt, men denne gangen tenkte jeg å prøve med på en ny oppskrift, og sammen med de gode rekene og de gode sausene, urtene og oljene ble det en stor suksess. Denne retten skal jeg absolutt lage igjen.
Dette er også en asiatisk inspirert matrett, som du like gjerne kan lage større og servere med ris til, som å ha den som forett slik jeg har brukt den til.


Ingredienser:

3/4 kg reker
1/2 dl limesaft
2 ss hakket rød mild chili
2 ss oliven olje( eller sesam olje)
1 1/2 ss sukker
2 ss fishsause
1/2 dl koriander
1/2 dl solsikkeolje

Garnityr:

1 spisskål, sommerkål eller hjertesalat
2 ss solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ss oystersaus
Sesamfrø

Finsnitt chili (husk å ta ut frøene, de er de sterkeste) så du får 2 ss som du putter oppi en bolle.



1 lime holder til 1/2 dl limejuice som du heller oppi bollen.

2 ss fishsause blandes i.


Hakk 1/2 dl koriander som du har i.


Og så tar du 1/2 dl olivenolje( eller sesam olje)

Når alt er blandet tilsetter du 1 1/2 ss sukker.


Hell blandingen over ferdig renskede reker og la det marinere i kjøleskapet i minst 30 minutter.



Garnityr

 


Her kan du bruke både spisskål, sommerkål eller hjertesalat, alt etter hva du får tak i. Jeg har brukt hjertesalat.


 Hakk 2 fedd hvitløk i små biter


2 ss solsikkeolje brukes i panna

Fres salaten fort i panna sammen med hvitløken og oljen.

Tilsett 2 ss oystersaus i panna, og la salaten surre i sausen i to minutter. Avkjøl så salaten, før du anretter salaten på tallerkenene med de marinerte rekene, hell på litt av marinaden og dryss over ristede sesamfrø.

 Sesamfrøene rister du på middels varme i tørr stekepanne til de får en gylden farge.





Det var dagens rett, og rett nr 2 av min 4 retters helge middag. I morgen kommer tredje rett og det er verdens beste ( og ja jeg mener VIRKELIG verdens beste) fiskesuppe. Gled dere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar