VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 23. september 2010

Pianokake med overdådig sjokoladekake.


Noen ganger får man litt utfordringer. Denne gangen var det ei dame på basisgruppen min på skolen, som kom med utfordringen. Hun ønsket seg en kake til sin sønns dåp. Greit nok det, for dåpskaker har jeg laget flere av, men dette dåpsbarnet var 14 år, så da passet det seg liksom ikke å bake lyseblå kaker med babyer og bamser på.
Men som jeg har sakt før så liker jeg kreative utfordringer, og jeg elsker å lage personlige kaker. Sammen fant vi ut at kaka skulle ha et innslag av dåpen, samtidig som det skulle reflektere litt av hans interesser. Så resultatet ble et kors i roser som representerte dåpen, og pianotangenter rundt kaka som representerte hans interesser for jazzmusikk og pianospilling.
I tilegg skulle kaken være glutenfri da det var personer med glutenallergi i selskapet, så da ble denne kaken resultatet. 


Ingredienser til overdådig sjokoladekake: (uten mel)


200 gr mørk sjokolade
100 gr smør
5 egg
125 gr sukker
100 gr malte mandler





Alt du trenger til bunnen.



Hakk sjokolade grovt og legg den i en bolle sammen med smøret. Smelt så sjokolade og smør i vannbad på svak varme.


Skill eggene. Her får man bruk for både plommen og hviten.


Ha plommene og sukkeret i en bolle

Pisk til du får en luftig og fin eggedosis.


Vend sjokoladeblandingen i eggedosisen sammen med mandlene du har malt.


Pisk eggehvitene stive


Vend hvitene forsiktig inn i deigen. Jeg har en regel om at jeg aldri skal vende rundt i mer enn  1 minutt, for da er det mindre sjanse for å slå lufta ut av hvitene igjen.


Hell deigen i en form, 24 cm i diameter, som er dekket med bakepapir. Stek kaken ved 180 grader i ca 45 minutter på nederste rille i ovnen.

Kjenn med en kakenål om kaken er ferdig. Den skal være litt "klissete" inni, så du må passe på å ikke steke den for tørr. Denne kaken fylte jeg med eggedosiskrem som du finner oppskrift på i denne bloggen.

Utenpå kaken "armerer" jeg med amerikansk smørkrem som du finner oppskrift på  her før jeg legger på et lokk med marsipan. Hvordan jeg gjør dette har du beskrivelse på her
Så er det klart for dekorering. Her har jeg målt til størrelsen jeg vil ha på tangentene og laget meg en tangent til mal så jeg får de andre like store.



En liten arme med tangenter.


Ta på litt vann bak på tangentene og sett de loddrett på siden av kaken.


Så er det bare å farge litt marsipan og starte på de svarte delene.


Jeg kjevler ut ett lokk og lager litt mindre tangenter her.


Nå begynner det å ligne på piano.


Jeg har noen bokstavutstikkere som heter "funky letters". Disse blir det utrolig fin skrift av, og det er raskt å få til. Eneste man må passe på, er å legge plast i mellom marsipanen og utstikkeren mens du trykker ut bokstavene. Jeg har bannet og svertet et par turer før jeg fant ut at det var lurt ;O) Det er umulig å få ut bokstavene fine og hele om du glemmer dette.



Fine bokstaver klare til bruk.


Rosene skal jeg lage en egen blog på hvordan jeg lager, så det kommer så fort jeg får tid til å lage en visning på de forskjellige teknikkene jeg bruker. Her har jeg også plassert en sommerfugl jeg har trykt ut med utstikkeren min. De må ligge å tørke, helst over natten, før jeg sprayer de med pearl spray.


Bokstavene er sprayet med blå metall spray. Utrolig enkelt og dekorativt.


Et kors laget med verdens enkleste roser...men som sakt, de kommer jeg tilbake til.


Det ferdige resultatet. Som dere ser, har sommerfuglene mine flatet ut, fordi jeg fant ut litt for sent at jeg ville ha flere sommerfugler, så kakeeieren måtte tørke de over en bokrygg selv, og sette de tilbake på kaka neste dag.

Det var ukas kreative kake, og denne kaken smaker utrolig godt. Mektig og god og smaker sikkert like nydelig selv uten pianotangenter. 
En god dag videre til mine lesere. 


Dagens sitat :

Det er to ting å strebe etter i livet; først å få det men ønsker seg, og deretter å nyte det. Bare de klokeste oppnår det siste.
Logan Pearsall Smith.




6 kommentarer:

  1. hei. har du noen tips å komme med når du trykker ut bokstavene? jeg har kjøpt bokstavsett på cacas, men bokstavene ble bare sittende igjen inni formen og ble ødelagt når jeg trykket de ut :( jeg brukte sukkerpasta da, men det skal visst gå bra til de formene fikk jeg beskjed om.
    fin blogg forresten :)

    SvarSlett
  2. jeg leste teksten litt bedre nå ;) hehe.. takk takk :):) hilsen meg over her :)

    SvarSlett
  3. Så fint...da får du det til vettu :)

    SvarSlett
  4. Hvor har du kjøpt bokstavene funky letters? De er kjempefine. Går alfabetet t.o.m. å ??

    SvarSlett
  5. De har de på kakeboksen.no Det er ikke Å der, men det kan lett lages med en A og en sirkel.

    SvarSlett
  6. I could not refrain from commenting. Well written!

    Also visit my site ... Automotive Towing Peachland BC

    SvarSlett