VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 9. september 2010

Sminkepung



Hvordan vet du hvordan du har lykkes med en kake? Jo det vet du når du får tilbakemeldinger på at kakegjestene ikke skjønner at det er kaka som allerede står på bordet.
Her hadde ikke gjestene skjønt at den rosa veska som sto på fatet sammen med gårsdagens Scania kake var en ordentlig kake.
Dagens kake er som lovet en sminkepung, og en forklaring på hvordan du enkelt kan få til denne selv.



Siden det var en jente som skulle ha bursdagskake, så var det obligatorisk med et rosa sukkerbrød. Oppskrift på sukkerbrød finner du her . Og for å få sukkerbrødet rosa tilsetter du bare noen dråper karamellfarge i røra på slutten. Jeg lager ett sukkerbrød i den størrelsen jeg vil veska/pungen skal bli. Dette er en form på 22 cm. Del sukkerbrødet på midten.


Sett de to halvdelene på høykant.

Så deler jeg sukkerbrødet i 4.


Legg ned igjen sukkerbrødet så du får fylt det med det hjertet begjærer. Jeg har fylt med hjemmelaget vaniljekrem, rørte jordbær, valnøtter og et tynt lag pisket kremfløte. Når det er fylt, så setter du det forsiktig opp igjen, og dekker det med enten pisket fløte, eller som jeg bruker : amerikansk smørkrem som du har oppskrift på  her


Jeg skjevler ut marsipan i den fargen jeg vil ha, og klapper den godt inntil kaka.


Her vil det bli hjørner som jeg bruker en saks og klippe bort. Klem med fingrene for å få marsipanen sammen igjen i kantene. Etterpå dekker vi med en bord, så kanten vil ikke synes.


Kjevle ut en lang remse.


Del den i to.


Pensle stedet du skal legge remsene med marsipan på.


Legg med passe mellomrom. Dette skal bli glidelåsen.

Rull en pølse du klemmer litt ned, som skal ligge i midten.


Bruk en kniv og lag hakk oppover glidelåsen.


Glidelåsen er klar.


Form til en bit og sett på som lås


Jeg bruker tipene til sprøytesettet mitt å lage hullene med.


Låsen er klar til bruk ;O)


Jeg bruker min uunnværlige sugar gun på omtrent alle kaker. Her har jeg brukt den til å lage remser langs kanten. Men har du ikke sugar gun, kan du bare trille til en remse.


Jeg lager diamantmønster på veska. Dette gjør at det ser litt mer ekte ut, med litt mer struktur. Om du ikke har denne malenkan du bare bruke en linjal og lage kryss med den.


Litt spiselige diamanter hører til når tenåringer feirer bursdag.


Litt pynt til glidelåsen.






Det er alltid like morsomt å lage temakaker. Det tar litt tid, men så blir det utrolig stilig på et kakebord.
Ønsker dere en flott dag videre.

Dagens sitat:

Vennskap er kjærlighet uten vinger.
George Gordon Byron



3 kommentarer:

  1. Denne var jo rå lekker. Legger bloggen din i favoritter, for denne kaka skal jeg lage til elsta mi som blir tenåring i desmber;))
    Tusen takk for innspirasjon;))

    SvarSlett
  2. Så koslig å høre at jeg kan inspirere til kakebaking. En perfekt kake til tennåring:O) Lykke til.

    SvarSlett