VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 24. januar 2013

Hjortebiff med sjokoladesaus.





Hei og god kveld. 
Hjortebiiiiff. Himmelske råvare. Skal man lage noe som blir vellykket, så er det en regel som gjelder, og det er GODE RÅVARER. 
Her om dagen fikk jeg lyst på noe jeg aldri hadde laget og spist før. Og valget ble på hjortebiff med SJOKOLADESAUS. 
Vel, det smakte VELDIG godt. Mørt, godt, og en nytelse for ganen. 
Meget skeptisk var jeg til bakepotetstappe med bacon  , men DEN gikk sin seiers gang i de to ganene som fortærte den. Og jeg er skamfull...ALT med bacon blir jo GODT. Den blir DEFINITIVT gjentatt. 


Hjortebiff til 2 stk. 


400 g ytrefilet av hjort 
Et par kvaster frisk rosmarin 
Salt og kvernet pepper 
Olje og smør til steking 
Bakt potetstappe med bacon 
2 bakepoteter (Eller 6 mandel poteter)
100 g bacon 
2 ss smør 
4 ss hakket persille 
Sjokoladesaus 
2 ss finhakket sjalottløk 
1 ss bringebæreddik eller sherryeddik 
2 ts sukker 
1 1 / 2 dl rødvin 
2 dl god viltkraft, ev. oksekraft 
2 ss smør 
3-4 ss revet sjokolade, minst 70 % 



 VERDENS BESTE POTETSTAPPE.


Prikk potetene med en gaffel og bak dem helt møre i ovn ved 200 grader.
Skjær baconet i små biter og sprø stek bitene i smøret.
Skrap ut innmaten fra potetene. Ha det over i en kasserolle og rør inn sprøstekt bacon og smøret fra pannen. Smak til med salt og pepper, rør inn persillen rett før servering.
Dette smaker EKSTREMT godt. 








SJOKOLADESAUS

  • Bland sjalottløk, eddik og sukker i en liten kasserolle.
  •  Kok opp, tilsett rødvin og kok den inn til halv mengde. 
  • Hell i viltkraften og kok videre i ca. 5 minutter. 
  • Visp inn smøret og smak sausen til med sjokolade, salt og pepper.






Krydre kjøttet med salt og pepper. Brun det raskt i en varm stekepanne med litt olje. Legg i friske urter og en god klatt med smør når kjøttet har fått fin farge. Legg kjøttet over i en liten langpanne eller en ildfast form, og slå alt stekefettet og urter over kjøttet.Stek videre i ovn ved 150 grader til kjernetemperaturen er 58 - 60 grader (rosa). La hjortefileten hvile noen minutter før du skjærer den i pene skiver.



Jeg serveres med smørstekt sopp og smørdampede grønnsaker som gulrot, brokkoli og reddik.
Her kan du jo bare velge etter hva du selv liker best og justere etter hva ganen ønsker. 

Håper litt vilt mat kunne friste. Det kan så absolutt anbefales om du ønsker å servere gjestene dine litt eksklusiv mat. . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar