VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 27. januar 2013

Enkel sjøkreps-forrett.


Havets konge...eller ihvertfall lillebroren til kongen. Jeg klarer ikke bestemme meg om jeg synes Hummer eller sjøkreps er havets store delikatesse, men det som ihvertfall er sikkert er at sjøkreps er VANVITTIG godt.
Jeg har fylt opp fryseren med disse deilighetene, og nå skal det forskes på den BESTE retten jeg kan få til med sjøkreps. Gjett om jeg gleder meg til masse god mat :D
Og dere kan glede dere til mange nye oppskrifter.



Gratinerte sjøkreps til 2 personer
1-2 store sjøkreps pr pers. 
50 g smør, romtemperert 
1,5 dl loffsmuler 
1/2 potte basilicum


1 fedd hvitløk

Salt og kvernet pepper 


 Jeg bruker en kjøkkenmaskin med kniv for å blande ingrediensene jeg skal gratinere krepsene med. Men dette går fint ann å hakke med kniv og blande det sammen i en bolle.
Ha i romtemperert smør, basilicum, hvitløk, loffsmuler og kjør blenderen til alt er godt blandet.



 Loff smulene bør være ferske. Og det er klart til å mixes sammen.


 Del krepsen på langs, og ta ut den svarte strengen som kommer frem. Dette er tarmen, og er greit å få bort.
Legg de råe krepsene på ett ildfast fat.


Ha gratinerings massen over hver av krepsene, og stek de i ovnen på 225 grader.
Er sjøkrepsene veldig små trenger de bare 7-8 min, og er de av typen MONSTER store, så trenger de ca 12 min.
Konistensen skal være fast og fin, og ikke geleaktig eller "melete". Når du setter gaffelen i disse, skal du kunne løfte hele kjøttbiten ut av skallet.


Vend litt crispsalat i god olivenolje og litt salt og pepper. Legg salaten på tallerkenen og annrett sjøkrepsen over. Serveres med en skvis av lime, og NYTES med grådige sukk.
Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar