VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 19. januar 2013

Nøttedrøm med jordbærfyll.



Når det er bursdager og diverse feiringer her i hus, er det som regel en del kaker på ønskelista fra barna.
Men noen ganger må man lage kake etter de voksnes ønske også. Denne kaken ble komponert av diverse "left overs" jeg hadde etter min minste sønns bursdagsbaking, og den ble både mektig og god skal jeg love dere.
Kaken er sammensatt av nøttebunn, italiensk jorbærmarengs, sukkerbunn og flytende svart sjokoladeglasur.
Og pyntet med Franske makroner.
Rett og slett laget etter eget hode og av hva jeg hadde for hånden.




Lag en tynn bunn av hasselnøtter og mandler. Oppskrift på denne kan du finne her



Over nøttebunnen har jeg verdens beste jordbærmousse. Oppskriften finner du i dette innlegget.


Når jeg lager bryllupskaker så blir det alltid litt sukkerbunnrøre til overs. Den kan du steke for så å fryse ned. Så kan du bruke den til denne typen kake, eller du kan feks bruke de til cakepops. Supersmart å ha en sånn liggende i frysa. Oppskrift på sukkerbunn du ALDRI feiler med kan du finne her.


Jeg legger altså først nøttebunn, så jordbærmousse, så en tynn sukkerbunn før jeg dekker det hele med nok ett lag jordbærmousse.


Når du har laget alle lagene ferdig i formen, så putt den i frysa. La den ligge natten over.


Over den fryste kaken heller jeg svart sjokoladeglasur.
Sett kaken på ei rist og hell sjokoladeglasuren over. Glasuren som havner på benken kan brukes opp igjen.
Kluet er å IKKE røre glasuren etter den er kommet på kaken.  Hell bare sjokoladen på, og rist litt i rista for å få den jevnt på. Da får du ett pent sjokolade"speil".

Oppskrift på svart glasur: 


4 gelatin plater 

180g sukker 
120g kremfløte 
130g vann 
50g glukose 
60g kakao 
Gelatin legges i bløt mens de andre ingrediensene blandes og kokes opp. Viktig å røre godt i bunn ( bruk visp). Dette kokes til 103*C. 
Glasuren skal være tykk, dette kan testes med ei skje. Hvis glasuren glir av skjea er den ikke tykk nok og vil gli av kaka. 
Når tykkelsen er der, tas den av varmen og krøstet gelatin has i. 
Etter dette er det viktig at glasuren ikke kokes opp igjen. 
Glasuren brukes varm over kaken, kaken bør helst være kald/frossen, ellers kan kremen rundt smelte. 





Rundt kaken har jeg pyntet med franske makroner. Oppskrift på disse deilighetene har jeg her.

Det gjør seg godt med rosa makroner. Himmelsk godt er det også.


På toppen pynter jeg med perler, skivede jordbær, makroner før jeg ringler litt smeltet sjokolade over.


Det var en kalori bombe ut av en annen verden, men gud så godt :)

Håper alle får en fin fin lørdagskveld med de som de er glade i rundt seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar