VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 28. januar 2013

Sjøkreps kraft.


God morgen.
Jeg elsker å lage god mat, og har erfart viktigheten med gode ingredienser i maten man skal lage. Det er ikke mulig å få ett bra resultat om du velger de dårlige råvarene.
Og hva er vel smartere enn å utnytte de resursene man har?
Når sjøkrepsene allikevel er spist, og du kun sitter igjen med "søppel", så er det i virkeligheten GULL du sitter igjen med. Skallet på all skalldyr er utmerket å koke kraft på.
Har du ikke tid eller mulighet til å lage kraft med engang, eller du ikke har så mye som du trenger, så kan du bare samle sammen over litt tid. Putt det i en frysepose og hiv det i fryseren og kok kraft på det når du får tid.
Når kraften er laget så har du basisen til de aller beste sauser, gryter, supper eller hva du nå måtte ønske å produsere. Hell gjerne kraften i isterningposer, så er det enkelt å ta opp litt og litt, og tilsette i feks sauser.


Ingredienser: 
1 kg sjøkrepsskall
2 charlottløk
1/2 l vin
1 l vann
smør



Det første jeg gjør er å putte skallene i en blender og knuse skallet. Du kan også bruke en hammer og slå løs. Poenget er å få så små biter som mulig, for å få frem mest mulig smak i kraften. 
Varm en stekepanne, og stek skallene så vidt sammen med litt smør. Denne prosessen får frem all den gode smaken vi ønsker å oppnå. 


Ha i charlottløk.



  • Så tilsetter du  hvitvin og vann i kjelen.
  • Kok opp, og så lar du det stå å småputre på plata til veskemengden er halvert. Dette skal ta ca 1 time, så pass på at det ikke koker for mye, så all væsken forsvinner for fort.
  • Sil blandingen igjennom ett rent kjøkkenhåndkle. Da er du sikker på å ikke få med noen små biter av skall.
  • Ha kraften over i feks isbitposer, så er det super enkelt når du trenger litt kraft. Frys ned.





Da er det bare å prøve seg frem når du neste gang har skalldyr på bordet. Du kan selvsagt bruke all slags skalldyr, men det blir en eksepsjonelt god smak på sjøkrepskraften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar