VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 21. november 2012

Hjemmelaget kakepynt


Liker du å spare penger???  Isåfall er det tid for ett lite tips til julebaksten.
Jeg begynner å få en anselig samling av bakeutstyr, og siden det bakes ganske mye og jevnt i huset her, så går det også litt ingredienser.
Om du skal gå i butikken og kjøpe kakestrø, så koster det skjorta for en liten boks.
Hvorfor betale for noe du så enkelt kan lage selv?
Nå står det konfektmakeri på dagsorden snart, og til fine konfekt biter er det utrolig lekkert med et strø av farget pynt på toppen, eller kanskje kan du rulle marsipan kuler i det?  I tillegg kan det brukes på kaker, cup cakes, cakepops, bakverk osv.
Og hvorfor ikke lage litt farget sukker til barnas pannekaker? Jeg er helt sikker på at de kommer til å bli henrykte.
Og hvorfor ikke farge litt ekstra, ha det i en fin boks og gi det bort i julegave? Må jo være kjempe fin gave til de som er glade i å bake.
Finn frem sukker, farge og lek i vei...her kan du produsere hele regnbuen om du vil.



Ingredienser: 

Sukker
Food color(wilton/ squires kitchen) i ønskede farger. 
Brødposer
Tannpirkere
Plastbeger til oppbevaring. 


Alt du trenger for å enkelt lage farget sukkerpynt.

 Del opp passende mengde sukker i brødposer.


 Stikk tannpirkeren ned i fargeboksen og ha en liten dråpe med farge i sukkeret. Det er ikke så mye som skal til, men begynn forsiktig og ta heller mer til du har ønsket farge. Kna sukkeret sammen med fargen.
Jeg brukte skyblue, red, purple og burgunder i mitt sukker.

 Lakserosa, lavendel, lilla og blå ble mine farger etter fargingen.


 Jeg har spart på soyasaus boksene man får når man kjøper sushi, og disse er perfekte til å oppbevare farget sukker i.


 En fin liten mengde med hjemmelaget kakepynt i masse fine farger.



 Du kan farge både vanlig farin og perlesukker, alt ettersom hva du skal bruke det til.


 På perlesukkeret brukte jeg en rødfarge som heter Poinsettia fra squires kitchen, og den ble nydelig rubin rød.
Tenk å rulle noen cake pops i denne? Det tror jeg jammen at jeg må prøve.

Jeg bruker stort sett farger fra squires kitchen eller wilton, fordi de er super drøye og utrolig fine i all slags bakverk.


Håper det var ett nyttefullt tips, og kan brukes i flere kjøkken. Det kommer nok et innslag etterhvert der sukkeret blir tatt i bruk på noe søtt noe.

2 kommentarer:

  1. Så gøy! Dette skal prøves!

    Men blir ikke sukkeret klumpet sammen? Det er jo fuktighet som tilsettes...

    SvarSlett
  2. Nei, det går helt fint. Det er bare litt farge som skal i, og sukkeret forblir tørt og fint :)
    Bare husk å bruk av gelefargene, og ikke ordinære "våte" konditorfarger du får i matbutikken.

    SvarSlett