VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 21. september 2010

Foccacia


Siden jeg er et menneske som alltid har hundre baller i lufta, så er hverdagen rimelig hektisk.
Med jobb, trening, studering, barn som skal hit og dit, en mann som jobber og studerer, og en god del kakelaging, så sier det seg selv at hverdagsmiddagene er nødt til å ta kort tid, hvis ikke lasset skal velte, og alle skal klare å komme i tide på alle ukas planlagte aktiviteter. Men så skal maten smake godt også, og da har jeg ganske greit funnet ut at planlegging er alfa omega.

Jeg bruker noen ganger eventuelle ledige kvelder, til å lage opp mat jeg kan putte i fryseren for så å bare ta å putte det rett på oppvarming. Denne gangen skal jeg vise dere en oppskrift på en nydelig foccacia. Det er så innmari praktisk å ha liggende i fryseren, og kan tas opp å has som tilbehør til eventuelle raske middager i form av gryter eller supper.
Hvis du deler brødet i biter før du fryser det, så tiner det på no time, og det kan også få noen få sekunder i mikroen, så har du deilig varm foccacia som tilbehør.
Ungene mine elsker det, og i går fikk de servert den enkleste rett i verden. Thai posesuppe  med nudler i, med opptint varm foccacia til, og de elsket det. Kan jo simpelthen ikke bli stort enklere, og det er perfekt på travle fotballtrenings mandager.


Ingredisenser:

7 dl lunkent vann
50 gr fersk gjær
3 ss olivenolje
1 ts salt
1 ts honning( Jeg bruker akasie som er en mild og god honning) 
1 dl siktet rugmel( Jeg brukte grovmalt rugmel siden det var i skuffen, men siktet det så jeg fikk ut det groveste)
ca 15 dl hvetemel


Olivenolje
Flaksalt




                                             Klar til start             



Bland fersk gjær i kroppsvarmt vann. Har du ikke fersk gjær, kan du bruke tørrgjær, men da må du putte det i melet. Så tilsetter du saltet, honningen og olivenoljen.  Så elter du inn siktet  rugmel og siktet hvetemel.
Kjør den i kjøkkenmaskinen i 12-15 minutter. Prøv deg frem med med melet, ikke ha oppi alt på engang, deigen skal være litt klissete. Ringle over litt olivenolje og bruk fingrene så du får oljen smurt godt rundt deigen. Dekk bollen med plast og sett til heving ca 30-40 min, til dobbel størrelse.




    Elt i vei.



    Passe klissete deig.



Jeg bruker min tuppervare bolle, som lokket spretter opp på, når deigen er ferdig. Genial.



Ha deigen over i en smurt eller bakepapirkledt stor langpanne. Klapp deigen utover slik at den blir noenlunde jevnt fordelt. La brødet etterheve under plast i ca 20-40 min. Prikk så hull i deigen med fingrene. Ha eventuelt litt av oljen på fingeren så slipper å bli klissete av deigen på fingrene.



Ringle litt olivenolje over det ferdighevede brødet og dryss over flaksalt og eventuelt annen smakstilsetning du liker. Her kan man bruke forskjellige urter slik som feks rosmarin.


Stek på nest nederste/midterste rille i varm stekeovn på ca 225 grader i 25-35 minutter, eller til foccaciaen er passe stekt. Å et lite triks for å få sprø skorpe er idet du setter foccaciaen i ovnen slår du ca 1/2 dl varmt vann i bunnen av stekovnen og lukk døra umiddelbart, da får du en sprø og fin skorpe på foccaciaen.


Nydelig fersk foccacia klar til servering. Den er også helt nydelig å bare spise som den er, helt uten tilbehør, eller den kan tas med på tur med alskens godt pålegg. Uante muligheter her.

Dagens sitat:

Fight for your dreams, and your dreams will fight for you

Ønsker dere en fin uke videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar