VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 12. september 2010

Camillas høstmiddag.

Det er søndag og helga er snart over. Jeg elsker å lage litt ekstra god mat i helgene, og siden høsten er kommet for fullt, så passer det bra med litt høstmat. Dette er min egen variant av litt høstråvarer.


Ingredienser 4 personer:

700-800 gr Svinefile. ( Her kan man bytte ut med reinsdyrfile, og du får en enda mer eksklusiv rett.)
2 pakker bacon.
700 gr poteter.
Fløte.
Seter smør.
1/2 boks Kremost naturell
Basilikum
Kantareller
Rosenkål.
Tyttebærsyltetøy.



Alt du trenger til en god middag.





Først hakker du fersk basilikum og tilsetter en halv boks kremost naturell. Rør dette godt sammen.




Lag et snitt i midten av filene og fyll med basilikumfyllet. Her kan man jo bytte ut til hvilken som helst slags urter. Eller bare bruke kremosten, med litt salt og pepper i, hvis man ikke liker smaken urtene gir.


Surr filene med bacon og surr rundt med hyssing slik at baconet ikke detter av under steking.


Surr filene i varm panne til du får brun stekeskorpe rundt hele. Så steker du videre i ovnen på 220 grader i ca 20 minutter. Sjekk filene underveis, for steke tid kommer an på størrelsen.



Lag potetmos av potetene. Hakk de i fine biter før du koker de i vann UTEN salt, til de er møre.


Når de er ferdig kokt siler du av vannet, og tilsetter ca 100 gr smør, passe med fløte( tilsett heller for lite enn for mye, så stappa ikke blir for bløt, du kan justere litt på slutten) Og smak til med salt og pepper. Så er det bare å stappe potetene.


Jeg syns kantareller hører høsten til, men her kan man selfølgelig bytte ut og bruke annen sopp man eventuelt liker bedre.


Surr kantarellene i panna med litt godt smør og tilsett salt og pepper.


Så er det bare å anrette på tallerkenen. Jeg serverer min rett med smørdampet rosenkål, men her kan man også bruke brokkoli feks.  

Bon apetit.

Dagens sitat:

Man kan ikke leve godt, elske godt eller sove godt uten å spise godt.
Virginia Woolf

Da var helgas hyttetur over, og jeg har laget masse godt til bloggen resten av uka. Nyt søndagskvelden og kos dere med god mat, familie og venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar