VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 10. august 2010

Italiensk marengs



God dagen alle mine kakevenner.
I dag vil jeg vise dere en av mine favoritt oppskrifter.  Jeg lager italiensk marengs ofte, og har alltid litt i fryseren som jeg har i bakhånd.





Ingredienser:

1,5 dl vann
300 gr sukker

200 gr eggehviter
2 ts presset sitron
100 gr sukker


                                          1,5 dl vann og 300 gr sukker

                     Bland vann og sukker i en kjele. Kok opp og skum av vann og sukker. Kok til 110 grader.




                                          Forsett og kok til kuleprøven (120 gr)


                                         Bland sammen eggehviter, sitronsaft og sukker og pisk til stiv marengs.

                              Pisk marengsen helt til du kan holde bollen oppned uten at innholdet detter ut.
                              hell den kokende laken over i marengsen under stadig pisking


                                          pisk den helt kald på lav hastighet. Dette tar ca 15 min.

Italiensk marengs er helt nydelig i alle slags mousser, og kan også brukes som frosting oppå cupcakes feks.

Ønsker alle en strålende dag.

Camilla




10 kommentarer:

  1. heihei e det vanlig at marengsen ikke fryses? den e fortsatt myk liksom :s

    SvarSlett
  2. Nå måtte jeg inn i fryseren å sjekke, for det har jeg ikke tenkt over, men det stemte det. Den er fortsatt myk.

    SvarSlett
  3. hei bare lurte på hvor lenge den holder seg i fryseren? :)

    SvarSlett
  4. Den holder seg et par mnd tenker jeg.

    SvarSlett
  5. baketid og varme?

    SvarSlett
  6. Denne kan du ikke steke i ovnen. Denne vender du inn i feks frukt purre og så har du ett nydelig fyll til kaken din.

    SvarSlett
  7. Hei, hva er 'kuleprøven'? Hvor lenge skal man skumme av vann og sukker?

    SvarSlett
  8. Kuleprøven er når du tar ett glass med kaldt vann, og heller litt av sukkerlaken i vannet. Det skal bli perler(kuler) i det du har sukkerlaken i vannet. Det skjer ved ca 120 grader.
    Skumme av skal du gjøre en gang om du ser at det trengs.
    Lykke til.

    SvarSlett
  9. Kan denne brukes til å sprøyte oppå muffins etter den har vært fryst?

    SvarSlett
  10. Hei,

    Rører du om sukkeret i vannet slik at sukkeret løser seg opp før det begynner å koke?

    SvarSlett