VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 2. oktober 2012

Blåskjell surprise.


I helga hadde jeg mitt morsomste måltid på LENGE. Sjelden har jeg hatt ett mer arbeidsomt måltid for å bli mett, og sjelden har jeg vel vært mer i ekstase etterhvert som skjellene kom på tallerkenen og åpenbarte sitt sanne jeg. Først trodde jeg at jeg tygde grus, og var MEGET missfornøyd med måltidet. Men etterhvert som jeg "spyttet" perler så fikk låten en annen lyd......
Jeg var rik på perler når middagen var fortært. Det tok dog sikkert 2 timer å bli mett(tar sin tid å sortere ut perler med tunga skjønner dere....) , men sjelden har jeg jo sittet med sånne fine skatter foran meg når jeg er forsynt. 
Det startet med at vi var ute å gikk tur i fjæra og de største og nydeligste blåskjellene sto der på steinen og ropte på meg. Ett kjapt søk på blåskjellvarselet gjorde at det var bare å forsyne seg av havets deiligheter. Kvelsmaten ble sikkret på denne turen. 




 Nydelig sol, sjø og deilig selvplukket mat.Dette er reinspikket MAGI.







Ingredienser for ett perfekt måltid til 2 stk

Ca 750 gr blåskjell pr pers ( Er det perler i de, orker du fort nesten det dobbelte) 
2 dl hvitvin
1/2 chilli
2 fedd hvitløk
1 dl vann
2 dl fløte
(1 stk løk om du har) 
salt og hele pepperkorn

 Vask og skrubb skjellene godt. Mine var så godt inngrodde, at jeg trengte en skarp kniv for oppgaven.


 Pass på fingrene, og bare begynn å jobbe. Kontroller at alle skjellene er lukket. De skjellene som gaper litt, vil lukke seg om du gir de ett lite kakk. Er du i tvil legges de i vann, og kast de som ikke lukker seg. 

 Mål opp antall gr du skal ha.




 Finnhakk chilli og hvitløk som du skal dampe blåskjellene i. Jeg er VELDIG glad i sterk mat, så jeg brukte nok litt mer enn anbefalt er.



 Her trenger du ikke bruke din dyreste hvitvin, men hell oppi en god slump av kartongen på hylla, og så får du en nydelig saus.






 Litt olje i gryta, og hell i godsakene.


 En god klype Maldonsalt.




 Ha i en god slump hel pepper.



 Når ETT skjell veier 61 gr, så snakker vi SKIKKELIGE skjell. Sånt får du ikke kjøpt på butikken ihvertfall.


 Sett plata på og la blandingen koke opp. Når det foss koker har du skjellene i og lar det koke 3-4 minutter(mine monsterskjell trengte noe lenger tid), og setter på lokk og trekker gryta fra og la de stå ytterlige 3-4 minutter. Kast de skjellene som ikke har åpnet seg etter damping.Når skjellene åpner seg kan du tilføre den smaken du ønsker.
Jeg brukte kun litt fløte. 

 Når de er ferdig kokt kaster du de skjellene som event ikke har åpnet seg og legger resten i en bolle klar for servering.


 Til så gode skjell trengs det en god champagne.


 En bolle med nydelige skjell.


 Her er en måte å spise skjellene på. Bruk fersk loff, god majones og godt smør. Og NYT!!!!

 Mmmmmmmm.................



 Bare ett lite nærbilde av hvor stor muskelen er.


 Og her er den store skatten. Jeg telte ikke over perlene tilslutt, men vi hadde selvsagt konkurranse mens vi spiste om hvem som fikk flest antall perler i ETT skjell. Jeg tapte DESSVERRE... jeg 26 perler i ett skjell mot vinnerens 28. MEN jeg fikk den STØRSTE perla da...så godt fornøyd med dagens fangst.


 Fint danderte skjell med skatten på toppen,  etter at de to som spiste holdt på å dø av metthet.
Ett helt fantastisk måltid, dog litt arbeidsomt å få i seg maten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar