VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

fredag 31. august 2012

Skalldyrbord med hjemmelaget urtesmør.

Hei hei.
Oi, plutselig ble det høsten jo. Men selv om det blir kaldere fremover kan man mimre om late og deilige sommerdager.
Jeg har litt bilder av sommerens mat liggende i arkivet, og denne sommeren har jeg virkelig fått kost meg med det beste jeg vet : SJØMAT!!!!!!
Her kommer det litt inspirasjon på mat og det er aldri forsent å nyte av havets delikatesser.





 En liten hær av deiligheter.


Du må for all del IKKE kaste skallet etter skalldyr. Her kan du nemlig skaffe deg verdens beste fiskekraft. 

Ha alt skallet i en passe stor gryte sammen med litt løk, en spiseskje eller to med tomatpure og et par laurbærblader. Bruk makt og knus skallet i mindre biter mens du freser det i litt olje. Nå er det viktig å få ut masse smak. Jo mer skall som kommer i kontakt med kjelen, jo mer smak.
Når skallet har fått en fin stekefarge så har du i hvitvin (her holder det med billigste sort) så det akkurat dekker. Kok opp og kok på høy varme i 30 minutter, skum av underveis.
Sil av og kast skallet. Kok kraften videre til du sitter igjen med ca. 1/5. Rør inn noen spiseskjeer med smør og smak til med salt, pepper og sitron. 
Kraften kan du enten ha som en saus over sjømaten, eller du kan fryse den ned og bruke den i supper og diverse gryter utover høsten. 






Hjemmelaget urtesmør:
200 gr mykt meierismør.
1 ts timian
1 klype maldonsalt
1 ss frisk presset lime.
 Kok opp lettsaltet vann. Ha sjøkrepsen oppi vannet mens det foss koker. Det må for all del IKKE koke for lenge, for da blir krepsen tørr. De største på 250 gr brukte vel ca 5 min. Men de minste trenger max 2 minutter. Fyll sjøkrepsene med det hjemmelagede smøret mens de enda er varme. Da smelter smøret og du får en aldeles nydelig smak.
Det går også ann å gratinere de noen få minutter i ovnen.



 Blåskjell  er veeeeeldig godt. Men her er det viktig å følge med i timen om du skal plukke de selv. Følge med på blåskjellvarsel på nettet om det er dager du ikke bør plukke de på stedet du befinner deg. De er nemlig til tider veldig giftig. 
Når du har plukket skjell(eller skjøpt på butikken) så skrubb blåskjellene og kontroller at alle skjellene er lukket. Kast tvilsomme skjell. 
De skjellene som gaper litt, vil lukke seg om du gir de et lite kakk. Er du i tvil legges de i vann, og kast de som ikke lukker seg.
Finhakk løk, charlottløk og hvitløk. Ha grønnsakene i en kjele sammen med smør og 3 dl hvitvin, og tilsett blåskjell.
Bruk sterk varme og sett på lokk. 
Etter 3-4 minutter ristes kjelen 3 ganger, slik at de skjellene som ligger nederst kommer opp.
Damp videre 3-4 minutter til skjellene har åpnet seg og server straks.
Kast de skjellene som ikke har åpnet seg etter damping.



 Litt natur bilder. Hvordan i all verden kan denne prestekrage gjengen vokse i sementen??


 Deilig solnedgang....Sånt får meg til å sette pris på å leve. 


 Skal man skaffe mat, så gjør man det ordentlig. Krabbeteinene funket som bare det, å en hel butt med stooore krabber ble resultatet. Krabbe kan brukes i utallige forskjellige varianter. Det er kun fantasien som setter grenser.
Når man har tilgang til slike fantastiske råvarer, så skal det tilberedes på aller beste måte.




 Middagen min. Selvom jeg hadde bittelitt hardt for å ha livet av denne saken her, så smakte han fortreffelig.



 Krabbeklør klar til koking.
Kok opp lettsaltet vann og ha klørne i vannet i ca 7-10 minutter.
Når klørne er ferdig kokt så er det smart å ha ett skalldyrsett å knuse klørne med. Det hadde IKKE jeg. Men hammer dugde til jobben. Det blir LITT griseri når man skal banke så mange som jeg skulle, men jeg kan jo å vaske, så no worry ;)



 Verdens deiligste forett??? Vel, det er ihvertfall ikke langt unna.
Bruschetta med krabbeklør: 

Stek en liten lofffirkant i litt godt smør i panna. Stryk på ett godt lag av det hjemmelagede urtesmøret og strø over hakket hvitløk og hakkede mini tomater.
Dander en god porsjon av varme krabbeklør på toppen.
Skvis litt sitron over og server umiddelbart, og ta i mot alle takksigelsene.
Dette er VELDIG godt.


En prosecco passet utmerket til skalldyr festen.


Litt mye kjeler på bordet, men utsikten fra INNE, var ikke mulig å IKKE dele. Hvor ofte har man mulighet til å sitte inne å nyte ett sånt syn? Magisk!!!!


1 kommentar:

  1. Helt i ånd av slik jeg føler matkultur, kos deg..

    SvarSlett