VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 5. juli 2012

Baconsurret svinefile



Heia.
Fortsettelse på grill trilogien er i anmarsj. Her kommer del 2.
Når man først har tent opp grillen, kan man like greit lage all maten på grillen med engang.  I går lagde jeg grillet forrett, i dag kommer the main dish. Det finnes ikke noe verre enn å stå inne på ett varmt badstuekjøkken å lage mat, så min anbefaling er å lage det meste av maten ute i sola(eller skyggen). Noe må selvsagt tilberedes inne, men om det kan følges opp med steking ute, så er det perfekt for min del.
Svinefile kan lett bli veldig tørt, men om du jazzer den opp med litt ost og bacon, og griller den rett, så blir det fantastiske smaker som erter ganen. Denne svinefileten ble hysterisk god, og sånn noenlunde sund er den å(glem nå osten og baconet) så jeg anbefaler å bare kjøre på butikken og hamstre inn ingrediensene med engang ;)

Ingredienser til 4 stk: 

1 svinefile på ca 700 gr
1 pakke bacon
Hyssing
En halv boks tine kremost
1 neve basilikum urte
1/2 kålrot
4 gulerøtter
1 pastinakk
Olje
Akasie honning
30 stk små Amandine poteter
0,5 dl Havsalt





Jeg skjærer bort de fleste slintrer og sener jeg finner på fileten slik at man slipper å få dette mellom tenna.



På benken har jeg stående frisk basilikum, og det er omtrent den eneste "planta" jeg klarer å få til å overleve i huset. Urter trenger vann hver eneste dag, men denne henger så sørgelig med hode med engang jeg har glemt den, så da er det bare å slenge oppi en liten skvett så er den like glad igjen.


Lag urteosten du skal ha inni svinefileten. Bland sammen 1/2 boks naturell kremost, en neve urter(jeg bruker basilikum, men her er det kun smaksløkene som bestemmer hva man ønsker) 1 ts akasie honning, og salt og pepper.

Del fileten på langs med en skarp kniv, men pass på at du ikke skjærer helt igjennom. Her skal det være plass til osten, som skal være med å gi kjøttet masse god smak. Fyll med urteosten, men pass på at du ikke fyller så mye at du ikke får lukket fileten.


















Dra kjøttendene sammen, sånn at osten    ikke får mulighet til å renne ut, og surr bacon rundt hele fileten før du surrer hyssing rundt der igjen. Da holder baconet seg på plass under steking. 

Så er det bare å grille i vei. Og nå SKULLE jeg ha et skikkelig saftig kjøttstykke. Jeg la min filet på litt folie, slik at baconet ikke skulle ende sine dager på rillene, istendenfor på kjøttet. Baconet er tross alt endel av gleden her. 
Grill kjøttet først på direkte varme i ca 20 minutter. Vær nøye med å snu kjøttet ofte. Så legger du fileten på siden inne i grillen, der du må passe på å ha en "kald" sone, og  ettersteker 5-10 min.
Bruker du kull grill, så legger du bare kull på den ene delen av grillen, slik at du får en sone der varmen ikke er så intens. Og bruker du gassgrill lar du ganske enkelt bare være å tenne mer enn ett bluss, så har du en side som du kan dra kjøttet over til. På denne måten får du saftig og godt kjøtt.


La fileten hvile ca 15 minutter før du skjærer i den. Da vil kjøttsaften trekke seg inn i kjøttet og gjøre det saftig. Er du utålmodig derimot, renner all safta ut på skjærebrettet, og du får en tørr kjedelig kjøttbit på tallerkenen. Så her premieres man for litt tålmodighet.
Fjern hyssingen og skjær i passende skiver.


 Honningglaserte rotgrønnsaker:

Del opp kålrot, pastinakk og gulrot i passende staver. Pass på så alt har sånn ca lik størrelse, for da blir de møre samtidig.
Ha over ca 2 ss olivenolje, 2 ss akasiehonning og salt og pepper.
Bak det i ovnen på 220 grader i ca 45 min.

DETTE er fantastisk gode grønnsaker til omtrent hva det skal være av grillmat. Den søtlige smaken som honningen gir, og sødmen i grønnsakene gjør at man har lyst til å suge på tunga si etter siste bit er fortært.
Passende skiver med saftig svinefile.


Saltkokte poteter:

30 stk små amandine poteter.
5 dl vann
0,5 dl grovt havsalt

Kok opp 5 dl vann. Tilsett så 0,5 dl havsalt. Ha i amandine potetene og kok til de er møre.
De er ferdige når de er hvite i skallet.














Vel bekomme!!


I morgen kommer det en grilldessert som var en perfekt avslutning på grillmenyen.
Oh herlige sommer, du gjør meg LYKKELIG!!! For da kan jeg lage så mye god mat.
Nyt dagen og sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar