VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 5. januar 2011

Panna cotta med bærsaus

Nesten den beste desserten jeg vet om er panna cotta. Den er syrlig og frisk, og har en utrolig god smak.
Sammen med en ordentlig god bærsaus er dette reine herredesserten. Å det er så enkelt å lage at selv min 8 åring kan lage denne desserten.
Denne serverte jeg til julaften. Jeg er ikke så glad i riskrem, og bestemte meg for å bryte den tradisjonen og innføre panna cotta herretter. MYE bedre.



Ingredisenser til 4 porsjoner: 
4 plater gelatin
2,5 dl fløte
2,5 dl H melk
En god vaniljestang
60 gr sukker



Kun den beste vaniljestangen duger til dette. De har Bourbon vanilje på de fleste velsorterte matbutikker.

Gelatin legges i kaldt vann.

2,5 dl fløte og 2, 5 dl H melk måles opp. Noen bruker bare fløte, men jeg liker best blandingen når man bruker både melk og fløte.

Bland alle ingrediensen i en tykkbunnet kjele.

Skrap ut frøene til vaniljestangen.

Ha både frøene og selve vaniljestanga i panna cotta røra. Og la det koke opp. Pass på så det ikke brenner seg.

Når alt er kokt opp siler du bort vaniljestanga.

Hell blandingen i porsjon former, eller i glass som jeg har gjort her.

Sett glassene kaldt noen timer, så massen får stivne.

Jeg er ikke spesielt glad i ferdige bærsauser. Du kan enkelt lage en nydelig saus selv.
Jeg tinte en pose med skogsbær og kirsebær. Varm dette opp, og smak til med melis, til du får den sødmen du selv foretrekker. Siden jeg er glad i det søte, så brukte jeg nok ca 3 dl i min blanding.


En enkel og god bærsaus servert på en egen skje så kan gjestene helle over sausen selv.

Min favoritt dessert er servert.

Var det litt små glass tro? Tror kanskje jeg må lage større neste gang;) Tomt ble det.



Siden jeg nå er i medisin praksis blir det litt blogging nå og da når jeg har tid. Men lover å få lagt ut alt jeg lager, sånn etterhvert.
Ønsker alle en fin fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar