VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

fredag 31. desember 2010

Baileys kuler og julens andre konfekter.


Det er årets siste dag. Og hvor i himmelens navn ble 2010 av? DET har godt fort, enten det, eller så er det jeg som begynner å bli gammel ;)
Nå har jeg inntatt kjøkkenet, for jeg skal ha min fantastiske venninne og hennes familie på middag i kveld.
Her serveres det standard nyttårmiddag med kalkun med dets tradisjonelle tilbehør. Mens forett og dessert skal forskes på.
Jeg er veldig klar for året som kommer, og håper det byr både dere å meg og mine masse gode nye opplevelser.
Tenkte å runde av den siste dagen i 2010 med en samling av godbitene jeg har laget i desember pluss noen nye.




Baileys kuler

Ingredienser: 
1 rull Odense marsipan
2 -3 ss skivede mandler
2-3 ss Baileys

Kokesjokolade til dypping
O-boy pulver

Kna inn baileys i marsipanen. Bruker du en hel rull med Odense marsipan kan du bruke 2-3 ss med baylies.
Kna inn mandelskiver.
Rull passe store kuler ut av deigen.
Dypp kulene i sjokolade, og rull de i o-boy.  
Sett de kaldt.

Fyll gjerne kulene i et glass og gi bort i gave.

Crisposnacks og cornflakes drøm. 

Crisposnacks:
Smelt 300 gr med crisposjokolade i vannbad
Når sjokoladen er smeltet heller du i rice crisp frokostblanding.
Ha i nok til at du ser all rice crispen er dekket av sjokolade.
Bruk en teskje og ha små topper på bakepapir, og sett de kaldt. 



Cornflakes drøm:

Dette er jente gjengens standard konfekt. 
Hvert år når vi har juleverksted, lages disse, og i år var intet unntak. 
Enkelt som bare det. 

Smelt melkesjokolade i vannbad
Knus i passe med cornflakes
Hakk salte peanøtter, og ha i.
Ha de enten i små is former, eller bruk en teskje og sett de på bakepapir. 
Sett til tørk. 

Enkleste konfektene i verden.



Disse marsipan hjertene laget vi når jobben var samlet til juleverksted.
De ble kjempe populære til barna.
Oppskriften kan du finne her
After eight sjokoladen DEN slo an her i hus i år også.
Fantastisk gode.
Oppskriften finner du her

Jeg bytter hvert år litt hjemmelaget julemat med en kompis av meg. Og laget et brett men konfekten min til han og hans fru, slik at jeg fikk vristet ut av han en sagnomsust oppskift på franske trøfler han er i besittelse av.
Jeg har prøvd i flere mnd å få denne oppskriften, men ikke lykkes, så jeg trengte litt bestikkelser.
Planen lykkes og jeg er nå eier av oppskriften ;)
Har ikke rukket å lage de enda, men oppskriften voktes og skal lages litt senere og SELVFØLGELIG publiseres her ;)


Her er det sjokolade hasselnøtter som du finner oppskrift på her
Og så er det Pistasie konfekten min bror kom og spiste opp. De var vist gode de også.
Oppskrift om du vil prøve, finner du her
Det ser veldig delikat og godt ut, når du har bitene du lager i en konfekt eske.

Sarah Bernard.
Disse har bare overlevd til nyttår fordi de oppbevares i fryseren.
Disse har jeg spart noen få av, slik at jeg kan servere i kveld.
De er HIMMELSK gode, og vil du prøve finner du du de her
En av mine varianter på mine sagnomsuste Mozzart/Cognac kuler.
Disse er rullet i kakao, og har en voksen god smak, men hvordan grunnoppskriften på kulene er,  finner du her

Luksus karamellene.
De deilige sjokolade karamellene, som smelter på tungen.
Prøv de og bli overbevist. HER

Sjokolade konfekt.
Disse overlevde vist ikke til jula. De ble på forunderligvis borte.
Nå har jeg laget så utrolig mye varianter til jul, så det gjorde jo ikke noe, men de var såpass gode, at DISSE skal være med til neste år også.
Du finner de her


Mozart kule med sjokolade trekk.
Disse lager jeg alltid i 3 variantertil jul.
Disse med sjokolade, noen med kakao, og de obligatoriske i knuste hasselnøtter.
Grunn oppskriften ligger litt lenger opp. 


Måtte også ha en bit av After Eighten i esken.

Til jul var jeg innom Panduro og kjøpte litt stoff og hyssing. Med noen glass så fikk jeg noen søte glass, som jeg puttet litt hjemmelaget konfekt i, og ga bort som "attåt" gave til jul.


En liten merkelapp, som foteller motageren at dette er en gave laget med omhu. Ingen kjøpe vare, men en gave med omtanke.

Små kremmerhus er også veldig lettvint og fint. Litt nostalgisk, men kremmerhus, og rutete stoff.




Jeg vil ønske alle mine lesere en kjempe fin nyttårs kveld, og ønsker alle et godt år inn i 2011. Måtte året bli det beste i ditt liv, og håper dere vil fortsette å titte innom bloggen min til neste år også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar