VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 30. september 2010

Selvfisket fjellørret med nøttetilbehør.


Hei sann. I dag tenkte jeg skulle komme med en nydelig middag.
Min mann er hobbyfisker, og etter X antall turer i sommer er denne middagen det vi har klart å samle av selvprodusert mat (Godt vi ikke lever i forhistorien der mannen skulle skaffe mat....for da hadde jeg og ungene vært meget magre)
Å om dere har like dårlig fiskelykke som min mann har hatt i sommer, så er det bare å ta turen til fiskehandleren, så kan dere allikevel få laget denne retten.
Siden jeg hadde to store fisk, og to små har jeg tilbredt de på to forskjellige måter.

Ingredienser:

Ørret
Poteter
Agurk
Sitron
Hasselnøtter
Parmesan
Vitvinseddik
Rømme
Olivenolje
Salt og pepper
Sukker
Fersk persille

Tid å lage: Ca 45 min totalt.

Alt man trenger.




Jeg lager et nøttetilbehør av hasselnøtter. Finnhakk nøtter. ( Man kan gjerne bytte ut med sin favoritt nøtt, men jeg synes hasselnøtter gir en god smak til ørret.)



Fersk sitron presses over de hakkede nøttene.



Fin kutt fersk persille.




Jeg blander alt i en ildfast form.

Ingredienser:
150 gr hasselnøtter. 
2 ss sitronsaft
Fersk persille
Litt revet parmesanost( Om man liker dette)

 Dette skal inn i ovnen i ca 10 min på 225 grader.



Til fjellørret så hører det med en agurksalat.



Ingredienser:

500g  agurk
½ ts   salt
1 ss sukker
2 ss hvitvinseddik
1 ss finhakket fersk persille

Skjær agurk i tynne skiver eller lange strimler.  Bland sukker, salt og eddik og hell dette over agurken. La dette marinere i minimum 1 time. Smak til og ha i fersk persille.


Jeg dampkoker store mandelpoteter. Denne retten trenger man gooode poteter til.




To av de største fiskene foliebaker jeg i ovnen. Salte og peppre fisken og ha på en klatt smør før du pakker den inn. Stekes på 225 grader. Lengde ettersom hvor stor fisken er. Min fisk trengte 20 minutter.




De to minste stekte jeg i panna i godt smør. Salte og peppre skinnsiden, for disse skal spises med skinnet på. Kontroller inne ved ryggbeina om fisken er gjennomstekt.




Nydelig stekt fisk med tilbehør. Jeg synes en klatt med rømme smaker nydelig til. Eller du kan smelte smør og helle over feks.




Da var den foliebakte fisken også ferdig. Nydelig fjellørret.




Rykende varm foliebakt fjellørret.
Vel bekomme.



I morgen kommer det bryllupskake på bloggen, så det er bare å følge med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar