VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 29. august 2010

Nachos

For min del utgår den klassiske søndagsmiddagen med steik, poteter og grønnsaker som jeg husker fra barndommen hos mormor, og så har jeg erstattet det med mine egne tradisjoner. Nå er søndagsmiddagen erstattet med noe enklere og ofte mer soffavennlig mat ;O)  Denne søndags middagen er mexikansk, og er utrolig godt. Hjemmelaget ekte Nachos.


Kjøttsausen:
400 gram kjøttdeig
Tacokrydder
1 liten løk, finhakket
1 liten rød paprika, i små terninger
1-2 fedd hvitløk, finhakket
eventuelt litt rød chili, finhakket
ca 1/2 dl vann

Nachochips
Hvitost, revet

Tilbehør etter ønske, for eksempel:
Tomater
Mais
Salat
Rømme


Chilisaus
1 boks hermetiske tomater.
1 liten løk, finhakket
ca ½ rød chili, finhakket
1-2 fedd hvitløk, finhakket
ca 1 ss sukker
Salt






Ingredisenser til chilisaus.


Begynn med chilisausen: Fres chili og løk i litt smør eller olje i en tykkbunnet kjele, til løken blir blank og myk, men ikke brent. Tilsett tomatene og la sausen stå og putre i ca 15 minutter. Tilsett hvitløken og la det putre noen minutter til. Smak til med sukker og salt. Kjør sausen i en blender eller med stavmikser til du får ønsket konsistens. Kan serveres varm eller kald.






Ferdig chili saus.


Kjøttet lager du slik :

Ingredisenser til kjøttsausen.


Fres forsiktig løk, paprika, hvitløk og eventuelt rød chili i litt olje eller smør, til løken blir blank og myk. Ha grønnsakene på et tallerken eller lignende og sett til side. Stek så kjøttdeigen i smør eller olje og strø ca 1 ss tacokrydder over. Bland godt. Tilsett vannet og de stekte grønnsakene og la det surre et par minutter. Smak eventuelt til med mere tacokrydder om du ønsker mere trøkk i kjøttblandingen.

Fordel nachochipsen på et stort ildfast fat eller på to tallerkener som tåler en tur i stekovnen. Ha kjøttblandingen over og fordel revet ost oppå. Sett tallerknene i hver sin ”etasje” i stekovnen, og stek ved ca 200 grader varmluft i ca 5-6 minutter, til osten har smeltet og så vidt begynner å få litt farge.






Hjemmelaget guacomole :
Ingredisenser til guacamole
Guacamole:
2 avokado
2 ss rømme
1-2 hvitløkfedd, finhakket
1/2 rød chili, renset for frø og finhakket
saften fra 1 lime
salt og pepper

Del avokadoene i to, fjern steinen og skrap ut kjøttet med en skje.
Mos avokadokjøttet med en gaffel. 


Bland inn de øvrige ingrediensene.Smak til med salt og pepper.





Deilig hjemmelaget guacamole.






Kveldskosen er ferdig til å nytes, og server gjerne med et godt glass rødvin....da smaker det ekstra godt.
Mine barn elsker denne retten.

Camilla

2 kommentarer:

  1. Oiiii.. dette så jo innmari godt ut :DD

    Jeg er helt målløs av alle de vakre og nydelige kakene du lager.. :DD

    Bøyer med i støvet for deg :)

    Klem Gunn

    SvarSlett
  2. Tusen takk Gunn...kakelidenskap er tingen;O)

    SvarSlett