VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 3. februar 2013

Sjøkreps i currysaus


Hei og god dag. 
Jeg har som dere kanskje har forstått lagt min elsk på sjøkrepsen, og siden jeg har fylt opp fryseren med disse godsakene, så har jeg startet forskning på hvordan jeg kan lage så mange forskjellige varianter som mulig. 
Mitt forrige sjøkreps måltid kan dere lese om her og det er noen tips i dette innlegget der jeg laget skalldyrbord.
Denne forretten kan dere bare tredobble, så har dere retten til hovedrett i steden. Den var så god at det blir definitivt hovedrett her i hus ved neste servering. 



Til 2 personer trenger du: 
1 stor sjøkreps eller 2 små
50-100 gr renset spinat
2 plater frossen butterdeig
1 egg
Salt og pepper. 

Currysaus:
2 sjarlottløk
2 ss hvitvineddik
1 dl hvitvin
1 ss currypasta
150 gr meieri smør



Legg de frosne butterdeig platene på benken og la de tine litt. Så tar du en rund form(feks ett glass) og stikker ut 8 sirkler. Legg de på ett bakepapirkledd stekebrett.


Bruk en kviv og rut opp sirklene så du får ett rutemønster. Pensle de med eggeplomme og dryss over litt salt og pepper.


Stek de til de er gyldne på 175 gr i ovnen.



De ser ut som små hamburgerbrød når de er ferdig. 

Currysaus.


Finhakk sjalottløken og ha dette i en liten kjele sammen med hvitvinseddik og currypasta. 
La det hele småputre til eddiken har trukket inn i løken. Tilsett hvitvin og kok inn til en fastere konsistens.
Når du har rett konsistens(Og rett før servering) skjærer du smøret i små terninger. Pisk det inn litt av gangen ved svak varme. Om du pisker inn for mye smør av gangen, og ikke pisker nok, så kan sausen skille seg. Smak til med salt og pepper.



Tilsett 1 ss smør og fres spinaten raskt i en varm panne. Rør med et hvitløkfedd festet på en gaffel. Smak spinaten til med salt og pepper, evt. sukker hvis den er litt besk. Ta spinaten ut av pannen med en gang den er klar.

Dette er en sjøkreps med ROGN. Dette er veldig sjelden de blir med i fangsten, pga at eggbærende hunner stortsett graver seg ned i den tiden de bærer egg.


Masse rogn som jeg jo selvsagt måtte benytte meg av. Det smakte vel egentlig ingenting, men morsomt å pynte med den svarte rogna.


Bruk fingrene å dra av rogna. Putt de i en skål til du skal bruke det.
Sett gjerne broren til å passe på så ingen stjeler de;)

Sjøkrepsen: 
Kok sjøkrepsen så vidt i kokende, godt saltet vann. Et minutt er nok. Ta den opp og legg den straks i rennende kaldt vann for avkjøling.
Rens vekk skallet og så er den klar for servering. 



Legg ett butterdeigbrød på tallerkenen og dander på spinat, sjøkreps og rogn.



Høye tårn med sjøkreps delikatesse.


Legg lokket på til slutt.
Det du kan gjøre, om du ikke ønsker så høyt tårn, er å kutte det ene brødet i to, og bruke det som både bunn og topp.
Selv synes jeg det blir litt stilig når det ruver litt.

Hell på varm deilig currysaus og server med engang.
Denne currysausen overgikk alle forventninger, og de små restene jeg fikk igjen ble fryst ned for å kunne nytes engang til.
Jeg er helt siker på at om du serverer denne forretten neste gang du har middagsgjester, så kommer de til å sleike opp restene på tallerkenen sin :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar