VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 13. juni 2011

Sjokoladefondant.



Hei igjen.
Nå er det en liten evighet siden jeg har hatt tid til bloggen og kakene mine. Så hva passer vel bedre enn å legge ut oppskrift på VERDENS beste dessert?
Ihvertfall om man er sjokoladeelsker som meg, da passer denne oppskriften supert.
Vaaaarm deilig sjokoladefondant....sier bare mmmmmmmmmmmmmm.
Du blir elsket om du serverer denne desserten. Men kunsten er å ikke steke den for mye, heller ikke ikke for lite. Klarer du å steke denne AKKURAT passe, så får du en smaksopplevelse på tallerken som mangler sidestykke. Den smaker bare himmelsk.
Her kommer oppskrift og fremgangsmåte, og håper dette er til inspirasjon til en god sommer dessert.


Ingredisenser: ca 8 store former

6 egg
190 gr mørk sjokolade
180 gr sukker
180 gr smør
100 gr hvetemel




Sørg for at du har godt tempererte egg før du starter. La de gjerne ligge på kjøkkenbenken natten over før de brukes.


Bland eggene og sukkeret.


Bland dette lett sammen til eggedosis.


Smelt smøret, og dra den så bort fra varmen.


I disse sjokolade deilighetene bør du bruke den beste sjokoladene du får tak i. Jo bedre råvarer jo bedre resultat. Jeg bruker alltid 70% kakao sjokolade.

Finnhakk sjokoladen og tilsett den i det varme smøret.

Rør den smeltede sjokoladeblandingen inn i eggedosisen.


Å til slutt sikter du inn melet.



Ferdig røre.
Denne røren kan stå i kjøleskapet en god stund. Så om du ikke bruker opp alt med engang, så sett den kaldt, og lag deg deilig sjokoladefondant til dessert et par dager til ;) 



Fyll feks muffinsformer. De amerikanske som er store, er fine å bruke, de er stive nok til ikke å falle ned, og de er lette å folde ut så fondanten løsner. Om du ikke bruker rette former er det lett for at fondanten revner og innholdet flyter ut når du skal løsne de fra formen ved servering. Event kan du servere de i formene, men det ser mye bedre ut når du kun har sjokoladefondanten på tallerkenen. Et alternativ er ildfaste dessertskåler eller bruk en silikon form som jeg har gjort. Fyll de nesten fulle, men la det være igjen litt før det når toppen, for de hever bittelitt.

Når formene er fylt, setter du de i fryseren i ca 2 timer. VIKTIG.
Så steker du de på 210 grader i 10 min ca. Steketiden må du se litt an fra ovn til ovn. Pass på godt og "dunk" i komfyren så der du om konsistensen er rett. Det tar gjerne et par ganger før du har det inne. Jeg feilet ihvertfall første gangen!
Mine former som jeg brukte på bilde her trengte bare 6 minutter, fordi de er mindre fylt enn om du bruker store muffinsformer.
Men når du lykkes, blir du belønnet med himmelsk dessert.



Til denne desserten serverte jeg varme bær til. Bruk frosne bær som jordbær, blåbær, skogsbær eller lignende, og varm det i en kjele. Tilsett ca 1 dl melis pr pose frosne bær du bruker, og vips har du e deilig bærsaus du kan servere til.


Jeg har også lagt på en iskule, som smaker veldig godt til den varme sjokoladen.
Når det kommer til dessert er IKKE ordtaket "less is more" noe å høre på. Her gjelder det å putte på alt godt man liker;)

Varm sjokoladefondant servert. Pyntet med litt friske bringebær og blåbær, og middagsgjestene mine smattet veldig fornøyd.

Jeg har flere både vanlige kaker, bryllupskaker og desserter liggende på kamera, klar til å dukumenteres, så skal se hva jeg får gjort med å få det inn på bloggen;)

Ønsker alle en strålende fin kveld, og uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar