VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 22. mars 2011

Kyllingburger med chili majones.


Halloen.
I dag tenkte jeg å dele litt mat med dere.
Helgemiddag...hva i alle dager skal man velge når man skal ha noe godt, men er skikkelig lei fredags tacoen? Ungene ønsker seg taco, og jeg begynner egentlig og bli godt fornøyd av det.
Eller når man ønsker seg litt god mat en helt vanlig hverdag, så trengs det noen ideer. 
Så da gjelder det å finne en rett som frister både store og små, og denne ble ihvertfall en innertier her i huset.
Vi har snakket på i vennegjengen min, at egentlig burde hver og en av oss tatt en ukedag hver, og så sende ett middagsforslag til hver enkelt av oss, slik at vi stadig hadde fått noen nye ideer.  DET hadde vært super lurt spør du meg. For det hender man er både matlei, og ideløs når middager skal produseres.
Men denne gangen kom jeg da opp med et forslag, og det smakte virkelig godt.

Ingredienser til 4 pers. 

600 gr kyllingkjøttdeig
50 gr hakket bacon
Chili krydder
Salt og pepper
1 egg
Hamburgerbrød
Ruccola
1/2 hakket rødløk
Cherrytomater
4 skiver ost

Amandinepoteter som saltbakes.


Det å lage hamburgerkjøttet selv er nesten like enkelt som å kjøpe ferdig kjøtt. Det er ihvertfall ikke mye energi som skal til for å lage en mye bedre hamburger enn den ferdig varianten man finner i frysedisken.
Jeg tok 600 gr kyllingkjøttdeig(her kan du bruke både vanlig kjøttdeig og karbonadedeig)
Og hakket 50 gr bacon som jeg knadde inn.

Tilsett litt chili, paprika og tomat krydder. Eller noe annet godt krydder du har for hånden.


Tilsett også salt og pepper, og et egg. Det her blir utrolig gode hamburgere. Jeg bruker fingrene til og kna det sammen.


Fordel kjøttet i passe store burgere. Ta litt vann på fingrene og form de til.

Stek burgerne noen minutter på hver side til de er gjennomstekt.

Her kan man også velge å lage sitt eget brød, men siden denne middagen ble produsert etter en lang arbeidsdag, gikk jeg for litt latmans variant og kjøpte ferdige brød. Disse legger jeg inn i varmluftsovn noen minutter, for da blir de varme og får en sprø skorpe.

Chili majones
Ingredienser.

2 ss majones
1 ss chilisaus


Jeg bruker litt søt chili saus og blander med majones som dressing.

Smør litt chillimajones uttover brødet.


Legg på ruccola om du liker dette. Her kan du variere med den salaten du liker best, men jeg synes den litt skarpe smaken ruccola gir, er utrolig god i denne burgeren. Itillegg brukte jeg litt hakket løk og cherrytomater.



Jeg legger på en skive ost og litt stekt bacon på toppen av burgerkjøttet.


Den beste burgeren man kan tenke seg. Nydelig. Servert med saltbakte poteter istedet for pommefrites.

Håper burgermenyen smaker.
Ha en fin dag videre. Neste innlegg blir nok noe søtere.

2 kommentarer:

  1. ....så gott, det börjar kurra i magen av att bara titta på alla dina läckra recept! Chilimajonnäs låter både enkelt och smakfullt! /Karin

    SvarSlett
  2. Chillimajones er den enkleste sak i verden å få til....kjempe godt er det og ;)

    SvarSlett